Kulturnatt i Forfatternes Hus

Kulturnatten er et internasjonalt konsept som hadde sin begynnelse i København i 1993. Berlin har sitt 20. “Lange Nacht der Museen” i 2007 – deres arrangement avholdes to ganger i året. "Kulturnatt" begynte i Lund i Sverige i 1984, og har siden spredd seg til byer som Sao Paulo i Brasil, Chicago, Brussel, Barcelona, Reykjavik og Tel Aviv i Israel. Paris har sin "Nuit Blanche", Roma "Notte Bianca", og Berlin "Lange Nacht der Museen". Og så er det altså "Oslo Kulturnatt", som går av stabelen den 24. september. Det blir den sjette gangen at arrangementet blir holdt her i byen.

Det er Oslo kommune ved Kulturetaten som står bak Oslo kulturnatt. De har, på sitt flotte kommuneske vis, formulert følgende målsetting for arrangementet: "å gi byens befolkning og tilreisende en prøvesmak av det kulturelle mangfold og en opplevelse av bredden i hovedstadens kulturliv. Kulturnatten skal bli en årlig tradisjon og et fast tilbud til byens befolkning."

Med seg på laget, har Oslo Kommune blant andre Forfatternes Hus. Arrangementet er en anledning til å bli kjent med huset, og alt det rommer. Visste du for eksempel at huset er blant de eldste i byen, og er fredet? Eller at alle de skjønnlitterære skribentorganisasjonene holder hus her?

Programmet på Forfatternes hus:

18.15 Kom og hør lyrikk lest av poeten selv! Ved Torgeir Rebolledo Pedersen og
Cathrine Grøndahl.

18.45 Iben Sandemose gir oss Janteloven – en billedfortelling om sitt forfatterskap, hvor hun
fletter inn eget liv og opplevelser – også sine besteforeldre og foreldres – med foto og
tegninger.

19.45 Indianapolis er Bergen på norsk!” Tor Tveite slår et slag for den oversatte slageren og
framfører et knippe eldre hits – alle i minst to språkdrakter. På Tors måte.

20.15 Litteraturquiz. Ingen forhåndspåmelding. Lag kan organiseres på stedet.

Gjennom hele kvelden vil Norske stumfilmklassikere blir vist på veggen i forgården. I år har man også fått skjenkeløyve, som gjør det mulig å få seg et glass vin.

Intervju med han som har ansvar for arrangementet på FH i år, Sverre Henmo:

– "Iben Sandemose gir oss Janteloven"! Jeg synes å ha hørt at dette er et klassisk foredrag, som man bare må få med seg! Hvorfor må jeg det?

–  jeg var så heldig at jeg fikk høre Iben Sandemose snakke om Janteloven på NBUs årsmøte. Det er altså en billedfortelling om forfatterskapet hennes der hun snakker om livet sitt, og også besteforeldrenes og foreldrenes, mens hun illustrerer med foto og tegninger. Det var en fantastisk opplevelse.
Når det er sagt, er det et fabelaktig program resten av kvelden også. Ingen bør komme for sent. Og ingen bør gå hjem før det er slutt.

– Hva synes du om resten av programmet?

– Programmet for Kulturnatta generelt, er overveldende og fantastisk. Programmet i Forfatternes Hus er det samme, altså overveldende og fantastisk.

– Hva er målet til Forfatternes Hus når dere inviterer folk hit på fredag?

– Å kunne vise hva det flotte huset i R7 rommer. Hvilke foreninger som holder til her. Og det virker naturlig at vi som kunstnerforeninger bidrar med noe til et arrangement som Kulturnatta.

– Og ambisjonene videre?

– Det har jeg ingen kommentar om. Men jeg håper det kommer mange gjester hit på Kulturnatta. Det kan bli ordentlig morsomt.

– For ordens skyld: Hva er din rolle i det hele?

– I Forfatternes Hus går sekretariatsansvaret  for å arrangere Kulturnatta på omgang. I fjor var det DnF som hadde det. I år er det NBU. Men alle foreningene bidrar med hvert sitt opplegg og med å være tilstede på selve Kulturnatta. I fjor var første gang vi deltok, og vi gjentar suksessen i år med noen små forandringer. For eksempel har vi i år langt bedre servering.

Qizzing av quiz-mesteren

Litteraturquizen blir laget av daglig leder ved Norsk Kritikerlag, Anne Merethe K. Prinos. Hun ble kåret til "årets kritiker" i 2008, og er med andre ord en av de skarpe. Hun lover midlertid en middels vanskelig quiz for "natten":

– Hvordan vil quizen se ut?

–  Quizen vil utelukkende dreie seg om litteratur i diverse varianter.

– På en skala fra 1-10: hvor vanskelig blir den?

–  Quizen vil være variert med noen enkle og noen vanskelig spørsmål, så da må vel svaret på vanskelighetsgraden bli 5.

– På en skala fra 1-10: hvor pinlig blir det å komme uforberedt?

–   Tja, skammen vil forhåpentligvis være til å bære, så jeg får si 2.

– Hvordan forbereder man seg best?

–   Her gjelder det å være orientert innenfor flere genrer og uttrykk. Noen spørsmål om skribentorganisasjonene i Rådhusgt. 7 kan det også bli.

– Quiz er gøy! Men den er jo på bunnen konkurranse. Hva gjør det med den litterære offentligheten vår?

–    En hel del – i hvert fall litteraturengasjement!