Kunstnernettverkets politiske program presenteres på Arendalsuka

kunstnernettverket

Det er første gang Kunstnernettverket, som samler 19 landsomfattende organisasjoner for skapende og utøvende kunstnere i Norge, deltar under Arendalsuka. De felles sakene som nettverket fronter spenner vidt, fra stipendpolitikk og åndsverklov til trygderettigheter og vilkår i Den kulturelle skolesekken. Det politiske programmet er lagt ut her:

– Vi vil vise hvem kunstnerne er og hva vi skaper av kunst og kulturtilbud i hele landet. For at vi fortsatt skal kunne gi disse opplevelsene til publikum, trengs en bevisst satsing på kunst- og kulturpolitikken. I programmet har vi samlet seks punkter alle kunstnerorganisasjonene mener er viktige, sier Sigmund Løvåsen, medlem i arbeidsutvalget og leder av Den norske Forfatterforening.

Arendalsuka er et uavhengig initiativ startet for å bidra til politisk debatt i det offentlige rom. Siden 2012 har arrangementet etablert seg som en viktig møteplass mellom ledere i politikk og næringsliv, media og befolkningen i området rundt Arendal. Arrangementet går i år av stabelen torsdag 13. til tirsdag 19. august.

Kunstnernettverkets stand og arrangementer:
Kunstnernettverket deltar med stand i sentrum på Sam Eydes plass (stand nr. 76). Nettverket har to arrangementer på ARTendal, Torvet 5, i samarbeid med Bomuldsfabriken kunsthall:
Torsdag kl 16-22: Kulturdebatten forts. Mingletreff på ARTendal for ivrige kulturdebattanter. Kunstutstilling, performance og appeller. Vi fortsetter kulturdebatten i etterkant av Arendalsukas store kulturdebatt om forskjellen på rød og blå kulturpolitikk.
Lørdag kl 15-22: PB.1898 Kunstnermaraton. Kunstutstilling, konserter, performance, opplesning, politiske appeller ved kunstnerorganisasjoner på ARTendal. LEMUR er medarrangør.