Litterært årsmøte

Sommerhelg på Solholmen, Kalvøya, og miniseminar i sola med Tom Egil Hverven: «Terror, rett og kunst. Om å sette premisser, men ikke nødvendigvis i den rekkefølgen». Høytlesning, poetisk praksis og midnattsfotball med poeter på ett lag, prosaister på et annet, og essayister som dommerlag. Hva er dette; semesterets siste litteraturstudentmoro, eller forfatterversjonen av sommerferie? Tja. Walraffet som "sommerleir" holdt Flamme Forlag årsmøte på Kalvøya forrige helg. Det ble et kreativt forlagsårsmøte. På bildet, f.v: Jon Mikkel Broch Ålvik, Ole Petter Arneberg, Cornelia Kristiansen, Lasse Fosshaug, Olav L. Reisop, Audun Mortensen, Bendik Wold.) Solholmen, Kalvøya, Flamme Forlags sommerleir © Mette Karlsvik

Flamme Forlag ble etablert i april 2008, og er et datterselkap av Cappelen Damm. Forlaget drives av sjefsredaktører Bendik Wold og Nils Øyvind Haagensen, og har en redaksjonssekretær i deltidsstilling. Katalogen består per i dag av 122 utgivelser. De fleste utgivelsene er "boksingler"; chapbooks innbundet på enkelt vis, eller fullformat skjønnlitteratur og sakprosa. Øystein Vidnes har oversatt Pessoa, Brit Bildøen, Hans Petter Blad og Johan Harstad har bidratt til eller med boksingler, og Stig Sæterbakken har gitt ut flere langessays på FF. En av forlagets ferskeste utgivelser er en samling av noen av Sæterbakkens essays: Der jeg tenker er det alltid mørkt. Ved siden av disse mer etablerte forfatterne, har FF knytt til seg en rekke yngre forfattere, og har flere debutanter hvert år. Victoria Durnak, Audun Mortensen, Linn Strømsborg, Ole Petter Arneberg og Ranveig Revhaug er noen av disse.

Og det var blant de yngste og minst etablerte forfatterne at fotballsuksessen var størst: Nattekampen hadde opp mot førti mål, og ti gule kort. Det er noe uenighet mellom spillere, dommere og korrekturlesere om den eksakte fordelingen av skåringer. Undertegnede fikk inntrykk fra forbipasserende Asker og Bærum Natteravner – med hund med god nese for slikt – at kampen var ganske jevn.