Litteratur i ventetiden

Foto: Lars Ove Seljestad i Galleri Fenka

Han drar stolen til side, tar mikrofonen, og vil stå mens han leser. Og når han begynner, skjønner man hvorfor. Teksten, fra Fjorden, en roman om sorg og kjærlighet, om havet og båten, har en rytme i seg. Den vugger som båten selv. En varme i stemmen, en varme fra publikum, en nesten fullsatt sal. Litteratur på Fenka har forlengst sluppet loss, og sistenummeret, Seljestad, drar arrangementet i havn.
Lars Ove Seljestad debuterte skjønnlitterært i 2005 med romanen Blind, og er i år aktuell med romanen Fjorden. Blant oppmerksomheten som kom rundt lanseringen, var plass i NRKs Bokprogrammet. Da under overskriften "Om fedre og sønner". Seljestad går tett på tema i denne boka, og begynner opplesningen sin i det aller nærmeste, med hånda som stryker over en fars kjake, bare minutter etter at han har gått bort. Også NRK radio har plukket opp Seljestad. I Kulturhuset drar Anne Cathrine Straume linjer mellom dette tema, og dannelse – og klassereisen: Det handler om identitet. Far har vært forbilde for en sønn, som skal løsrive seg. "Ikke få har gitt faren på båten for å danne seg", sier hun, og nevner nettopp Seljestad og hans Fjorden.
På søndag var han en av forfatterne som Eivind Hofstad Evjemo (f. 1983) valgte seg da han skulle arrangere årets Litteratur på Fenka.

Litteraturarrangementet er hjertebarnet til Levanger-forfatter Evjemo: For tredje året på rad har han oppsummert litteraturåret med en minifestival i adventstiden. Festivalen viser at ventetidslitteratur er mer enn Advent, en roman av islandske Gunnar Gunnarsson; visstnok innstilt til Nobelprisen i Litteratur det året da Halldor Laxness fikk den. Det er også de lesningene man har når de er ute, alle bøkene som skal være ute, og når forlagene jobber for fullt med bøkene som skal komme til våren. Blant disse som skal komme, er Evjemos nye roman, andreboka. Levangergutten debuterte skjønnlitterært i 2009 med romanen Vekk meg hvis jeg sover. For den fikk han Tarjei Vesaas Litteraturpris. Siden debuten har han rukket å selge 1800 eksemplar av førsteboka, og arrangert tre Litteratur på Fenka. Arrangementet er sammen med Levanger Bibliotek, Levanger Kommune, Norsk Forfattersentrum og Galleri Fenka. To-tre forfattere, to-tre timer en helg før jul. Det er det programmet som står på plakaten. Men en viktig del av det er også hva Evjemofamilien gjør rundt ddet formelle arrangementet. Laila Hofstad Evjemo er mor til Eivind, og inviterer forfatterne til måltider før og eller etter arrangementet. Hva slags plass har denne typen minifestival i det litterære Norge – og Skandinavia? Middagsselskap hjemme hos Endre Ruset – midt i Bjørnsonfestivalen. Litteratur på Møen, Danmark, Aschehougs hagefest hos William Nygaard, og borch-nachspiel hjemme hos Cathrine Strøm etter poesifestivalen Audiatur. Dette er noen av litteraturfestene som tar oss med hjem, på alle måter. Til fysiske hjem, og til det å huske hvor smått litteraturmiljøet i Norge er – til tross for mange og mangfoldige utgivelser, mange og mangfoldige litteraturfestivaler. Samtidig med at norske og syriske forfattere møttes til poetisk utveksling på Litteraturhuset i Oslo, inviterte familien Evjemo til voerspiel for Litteratur på Fenka. Og det i sitt eget hjem. Som nevnte Litteratur på Møen, som inviterer en eneste forfatter hvert år, er også Fenka-festivalen lun og liten, med et par forfattere hvert av de tre årene det har foregått. Haruki Murakami skal ha takket Ja til å være gjest på Møen nettopp fordi det var lite av størrelse, og lunt og personlig i formen. Han og kona skal ha bodd i en hel uke hjemme hos festivalsjefen på Møen, for å finne roen og skrive. På liknende vis har Evjemo og Fenka lokket Kjell Askildsen til arrangementet i fjor. Hva gjorde festivalsjef Evjemo for å overtale han?

– Jeg kjenner han fra Polen. Vi reiste sammen der, sier Hofstad Evjemo – like beskjedent som Askildsen selv. Askildsen var også invitert hjem til Evjemo. Godstolen hvor Askildsen slappet av før opplesningen sin heter nå bare "Kjellstolen" hjemme hos Evjemos.
– Det er jo morsomt med mødre som plutselig får en diger forfatter i huset, smiler forfatteren, som også inviterte Askildsen hjem til selskap. Det der middagssselskapet, det med småprat over bordet, dsom Askildsen har sagt til aviser som Dagsavisen og Morgenbaldet at han har vilje i mot.
– Nei, han var kjempegod på smalltalk. Jeg tror at han trivdes her, smiler Eivinds mor, Laila Hofstad Evjemo.