Litteratur kuttes med 10 mill. – innkjøpsordningen skal fornyes

bokhandel_2

– Kulturrådet har måttet velge mellom pest eller kolera etter at regjeringen kuttet. Dette er helt klart en midlertidig løsning som ikke kan fortsette etter 2014. 10 millioner er et betydelig kutt, det tilsvarer mer enn hele innkjøpsordningen for sakprosa til barn og ungdom, sier leder i Forfatterforeningen, Sigmund Løvåsen.

– Regjeringen har varslet endringer i litteraturpolitikken, men de starter i feil ende når de kutter først, for så å evaluere ordningene. Hvis kuttene står ved lag også i åra framover, vil det gå ut over hvilke bøker som skrives og gis ut. Dermed får leserne til slutt et mindre utvalg enten de skal kjøpe eller låne ei bok, sier Løvåsen.

Innkjøpsordningene er et eksempel på svært vellykka litteraturpolitikk. Forfatterne får et økt minstehonorar for bøkene, noe som gir dem mulighet til å skrive nye bøker. Den minsker forlagenes økonomiske risiko ved utgivelse av bøker som ikke nødvendig vis selger i store opplag. Dermed kan de gi ut et større mangfold. Bibliotekene er gjennom ordningene sikra et godt utvalg av nye, norske bøker, selv om de har lave innkjøpsbudsjetter.

– Vi er åpne for å se på endringer i innkjøpsordningene, noe vi også tidligere har vært, i og med at de nå også omfatter e-bøker. Men da må det utredes og legges en plan for dette. Regjeringens tilfeldige kutt fører til at Thorhild Widvey ikke oppnår det huna har satt seg som målsetting: å føre en litteraturpolitikk som tar særlig hensyn til forfatter og leser.

Les saken og se kuttene i sin helhet på Kulturrådets nettsted: