Lom folkebibliotek er Årets bibliotek 2012

lom_to

Årets bibliotek er den gjeveste prisen et norsk bibliotek kan få. Prisen deles ut av Norsk Bibliotekforening. I år gjekk han til biblioteket i Lom. Juryen skriver i sin begrunnelse: ”Lom folkebiblioteks mål er å være biblioteket for alle "frå vogge til grav". Biblioteket har lenge ligget på utlånstoppen i Oppland. Bibliotekets digitale formidlingstjenester kommer lokale brukere til gode, og har positive ringvirkninger langt ut over Lom.”
– Heilt forskrekkjeleg morosamt er det, og ikkje så reint lite rørande, skrev de ansatte på bloggen sin da nominasjonen ble kjent i desember.
– Det tok heilt av då vi i fjor vart kåra til Årets bibliotek i Oppland, så kor høgt vi skal flakse med dei skrukkete, vinterfrosne vengene våre med denne nomineringa kan ingen sjå føre seg! Kvar dag kjem strålande lånarar inn og gratulerer oss med nominasjonen, og de skal alle veta at kvar og ein av dykk har ein stor del av æra for dette.
17 bibliotek ble foreslått til prisen, og juryen nominerte tre bibliotek til prisen: Bok- og kulturbussen i Sør-Troms, Lom folkebibliotek og Realfagsbiblioteket på UiO. Les juryens begrunnelser på våre nettsider.
Prisen deles ut på et åpent arrangement i Det Norske Teatret kl. 14.30 torsdag 10. januar 2013. Det er Olemic Thommessen fra juryen som deler ut prisen. Representanter fra alle de tre nominerte bibliotekene vil være til stede.
Juryen har bestått av Ingeborg Rygh Hjorthen, leder i Norsk Bibliotekforening Anette Kure, nestleder i Norsk Bibliotekforening Hege Underdal, redaksjonssjef i Helsebiblioteket.no, fjorårets vinner Sigmund Løvåsen, leder for Den norske Forfatterforening Olemic Thommessen, stortingspolitiker for Høyre
Kontaktpersoner:
Ingeborg Rygh Hjorthen, leder i Norsk Bibliotekforening 412 38 011 – ingeborg@norskbibliotekforening.no
Rita Mundal, biblioteksjef i Lom folkebibliotek 92 66 47 51 – Rita.Mundal@lom.kommune.no
Vedlagt: Bilder som fritt kan brukes. Bildene kan også lastes ned fra norskbibliotekforening.no.