Løslat politiske fanger i Hviterussland!

Søndag 16. januar vil det være en demonstrasjon foran Stortinget i Oslo. Kravet: Slipp fri de politiske fangene i Hviterussland. Støtt menneskerettighetsforkjempere fra et undertrykkende regime!

DnF, Norsk PEN og Amnesty Norge er blant de norske organisasjonene eller politiske partiene som er med på demonstrasjonen på søndag. Tid: Kl. 16.00. Mål: De krever at norske myndigheter legger ytterligere press på hviterussiske myndigheter for å sikre at

* alle politiske fanger løslates

* alle fengslede får tilgang på juridisk og medisinsk hjelp

* rettssikkerheten ivaretas for dem som stilles for retten

* angrepene og forfølgelsen av menneskerettighetsforkjempere, advokater, journalister, forfattere, studenter og opposisjonspolitikere opphører

Bakgrunnen for demonstrasjonen, er utviklingen i de politiske forholdene i Hviterussland: Etter presidentvalget den 19.desember 2010 arresterte hviterussiske myndigheter mer enn 600 personer som protesterte mot utfallet av valget.Fortsatt sitter 25 personer fengslet anklaget for å ha organisert opptøyer. De risikerer fra 5-15 års fengsel. Samtidig fortsetter myndighetene å forfølge og avhøre menneskerettighetsforkjempere, journalister og opposisjonspolitikere over hele landet.

Det vil bli appeller ved Ola Elvestuen fra Venstre, Den norske Helsingforskomité og Human Rights House Foundation.

Organisasjoner som støtter markeringen er:
Den norske Helsingforskomité
Human Rights House Foundation
Amnesty International Norge
Norsk PEN
Den norske Forfatterforening
Raftostiftelsen
Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU)
Natur og Ungdom
Europeisk Ungdom