Lyrisk seminar

uten_navndd

Seminaret skal også inspirere til å lage egne arrangementer og aktiviteter om formidling av lyrikk. Det blir innlegg om bibliotekenes samfunnsoppdrag, aktuelle formidlingstiltak og om norsk samtidslyrikk samt høytlesing .

Bak arrangementet står Nasjonalbiblioteket, Forfatterforeningen og Norsk kulturråd, mens vertskap er Fylkesbibliotekene i Aust-Agder og Vest-Agder

Om forfatterne:

Øystein Hauge er født i 1956 på Vegårshei i Aust-Agder, hvor han også er oppvokst. Han er bosatt i Fræna i Romsdal.  I 1992 ga han ut den høyst alternative litteraturhistoria Forfattarliv og røre (Det Norske Samlaget). Hauge har holdt flere skrivekurs – og var høsten 2000 engasjert i nettsuksessen "Dagbladets Haikuskole". Han har redigert lyrikkantologier – og dessuten samlinga Drømmen om Korea i 1994 (utgitt av adopsjonsforeningen Verdens Barn). Hauge fikk sitt litterære gjennombrudd i 2000 da han nærmest gjorde haikudiktning til en folkesport med haikudiktsamlingen Grønt. Våren 2002 kom Hauge med diktsamlingen Bare – med undertittelen lærestykke. Forfatteren og poeten ble i 2012 hedret med Sørlandets Litteraturpris for diktsamlingen Predikanten. I 2010 ble han æret av sin egen hjembygd med Vegårshei kulturpris. (Kilde: www.tiden.no)

Torild Wardenær (født 30. november 1951) er en norsk lyriker og forfatter. Wardenær har studert mediekunnskap, kunsthistorie, tysk og litteraturvitenskap ved universitetene i Stavanger, Oslo og Bergen. Hun har en mastergrad i litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. I perioden 1993–94 studerte hun ved Skrivekunstakademiet i Bergen. Wardenær debuterte som lyriker i 1994 med diktsamlingen I pionertiden, som ble belønnet med Aschehougs debutantstipend. Flere av hennes diktsamlinger er oversatt til engelsk. Hun har mottatt flere priser for sitt forfatterskap. I 1995 ble hun nominert til Brageprisen for diktsamlingen Null komma to lux. I 2007 ble Psi nominert til samme pris. I 2013 kom hennes 9. diktsamling ut, Passord: Kairos dikt. (Kilde: www.wikipedia.no)

Ann Kavli er forfatter og bildekunstner. Hun debuterte i 1991 med diktsamlinga Noko skal hende deg og har utgitt fem diktsamlinger, fire romaner og skrevet to dramatiske verk og en barnebok. Foruten å arbeide som bildekunstner, er hun også bokanmelder, manuskonsulent og litteraturformidler. Hun holder skrivekurs for skoler, organisasjoner og i privat regi. Kavli er også oppnevnt av Kulturdepartementet til utvalgsmedlem av Statens kunstnerstipend i perioden 2014-2017 og har sittet som styrerepresentant i Den Norske Forfatterforening 2010-2014 (Kilde: www.annkavli.no)

Om kvelden møter de samme lyrikerne publikum på No 9 i Arendal fra kl 1930-2100. Musikk ved Espen Larsen og Rasmus Solem. Gratis inngang.