Meld deg på snøggmøte!

Helene Uri © Mette Karlsvik

Under årsmøtet 2012 fikk forfatterne for første gang ha snøggmøter med bokhandlere. For de som ikke kjenner begrepet, ber vi leder i DnF, Sigmund Løvåsen forklare. Han svarer: Noen forfattere deltar på bokhandlermøter arrangert av forlagene. Men det er ikke mange som får denne muligheten til å presentere boka si direkte til de som skal selge den. I samarbeid med Bokhandlerforeningen vil vi derfor gjenta suksessen fra i fjor med snøggmøte: Her får hver forfatter mulighet til å presentere boka si for bokhandlerne som er tilstede.

– Hva skjer, rent fysisk?

– Man setter seg ned med en bokhandler og presenterer boka si i løpet av tre minutter. Så går man videre til neste bokhandler.

– Hvor mange bokhandlere skal man gå videre til?

– Hvor mange bokhandlere det blir, avhenger av hvor mange forfattere som melder seg på.

Det er altså bokbransjens form for speedate. På norsk: kjappsjekking, fortmøte, eller – som Helene Uri har vært med på å stemme fram i DnFs styre: Når det kommer til språk, så hører man på professoren. Det gjør man også når det kommer til snøggmøte. Hun har vært med på det før, da Ark fylte ti år, og i fjor, under arrangementet på årsmøtet. Dette kan hun fortelle om erfaringen fra Arks jubileum:

– Det begynte med at jeg syntes at det var litt flaut og pinlig først. Jeg ble sjenert fordi det stadig kom nye grupper med bokhandlere. Jeg ble litt ukomfortabel i situasjonen. Kanskje var det fordi det kom så brått på. Jeg følte det som om jeg skulle kaste boken min i ansiktet deres, og hadde så kort tid på meg til å gjøre det. Men jeg lærte snart at min jobb er å gi bokhandlerene den informasjonen som de skal gi videre til leseren.
– Hvis det ikke er å "selge boken sin" eller "selge ut sitt eget forfatternavn", hva er det da?
– Disse er bokhandlere som allerede har lyst til å selge boken min. Det handler om å finne de punktene i boken sin som de kan ha nytte av. Jeg var med på seks-sju runder før jeg skjønte hva de var ute etter.
– Er ditt råd da å være  i forhold til det å bare informere, fra første stund?
– Det er lurt å tenke gjennom det på forhånd. Men det kan også være lurt å være klar for å revidere det etterhvert.
– Man har kort tid på seg til å informere om boken sin. Hvordan vil du anbefale at man går fram?
– Å skulle redusere en 500 sider lang bok til 3-4 minutter er uvant. Vi er vante til å pille på ordvalget, og file og ordne på språket, og tenke på formuleringene våre. Jeg fant snart ut at det var vanskelig å si noe om handlingen, men sa noe om personene. Jeg forsøkte å si noe om tanken bak boken.
– Følte du deg vurdert som person?
– Jeg er ganske sikker på at de var veldig klare på at jeg ikke var en representant fra forlaget, men meg selv, en forfatter. Sånn sett var man veldig til stede der og da. Jeg tror at det er en stor fordel for presentasjonen min, og for utkommet av møtet. Min erfaring med snøggstevnemøte er at det er litt ubehagelig, men vi vil hverandre vel. De vil bare finne de rette kundene til de rette bøkene.
– Snakket du noe om hvem du tenker på som målgruppe for boken din?
– Dette kan man forme som man selv vil. Vil man synge en sang fra boken, gjør man det. De skal huske deg og boken. Jeg spurte på slutten om de hadde noen spørsmål, men det hadde de ikke. Det kan være lurt å si noe om hva som skiller denne boken fra de øvrige man har skrevet.
– Ikke spørre om å få spørsmål, altså. Har du andre råd til snøggsjekkere, på tampen?
– Jeg tror det er lurt å stålsette seg og vite at dette er litt uvant. Det er også en fantastisk mulighet til å gi de informasjon om bøkene, og tenke at det er flott at de kan få møte oss og vi kan møte de.

Meld deg på innen 15. februar:

– velg en av bøkene dine, og helst den siste – en som enten er i salg eller blir til salgs i løpet av året.

– send e-post til post@forfatterforeningen.no med navnet ditt, tittel på boka, og utgivelsesår.

– forbered en tre minutter lang presentasjon av boka.