Minneord om Lars Haavik

DnFs tidligere generalsekretær Lars Haavik døde tidligere denne måneden. En av de seks DnF-lederne han jobbet sammen med, var Thorvald Steen.

Her er Steens minneord:

Lars Haavik begynte i stillingen som generalsekretær i Den norske forfatterforening høsten 1988. Han ble værende i stillingen til våren 2006. Han arbeidet med seks formenn og deres styrer og sju ledere for rådet og deres medlemmer. I sekretariatet arbeidet han sammen med Tordis Fjeldstad og Gunvor Stenerud.

Foreningens høyre- og venstre hjertekammer.

Da Lars kom til Forfatterforeningen hadde han i mange år vært med på å bygge opp og lede Uteseksjonen i Oslo, og vært forhandlingsleder for Norsk sosionomforbund.

Vi trengte litteraturelskeren og sosionomen Lars Haavik. Sosionom betyr «den som forstår samfunnet».

Jeg ble kjent med Lars i 1990. Jeg ble valgt til nestformann dette året, og var formann fra 1991–1997. Selv hadde jeg også bakgrunn fra fagbevegelsen og hadde i mange år vært hovedverneombud på Gaustad sykehus.

I vår forening ledet Lars forhandlingene om blant annet Normalkontrakten, Bokklubbavtalen, Bibliotekvederlaget, NRK-avtalen og om midler fra det offentlig og det private næringsliv til vårt 100 års jubileum i 1993.

Vi i styret og våre motparter oppfattet ham som en dreven forhandler som alltid var godt forberedt, kjente til motsetningene hos motparten og ikke minst var en mester i å overraske dem. Rollespill var en metode han hadde stor sans for, hvor vi vekslet på hvem av oss som ble regnet som bad guy og good guy. I tillegg til hans fasthet, var latter, sjarm, anekdoter og alle former for humor noe han hadde bruk for både i forhandlinger og i hverdagen.

Lars Haaviks evner var også til stor hjelp i samarbeidet med med de andre skribentorganisasjonene. Flere av dem fikk også personlig og direkte hjelp av ham.

Likevel, Lars’ største bragd som forhandler var de utallige gangene han bisto våre medlemmer i konflikter med forlag, myndigheter og NAV, som kunne ha alvorlige konsekvenser for den enkelte. Han elsket å løse slike saker.

Da han sluttet i 2006, var det en svært tung beskjed for mange av oss. Noen av oss ville ikke akseptere Lars skulle slutte, og tidligere nestformann V.H. satte seg ned og broderte:

«FORFATTERENS NØDNUMMER»

22 46 20 14 (Lars’ telefonnummer)

BRANN 22 46 20 14

AMBULANSE 22 46 20 14