Mye oppdemmet skrivelyst etter 24 år med skrivesperre

Det gikk 24 år mellom første og andre bok for nytt DnF-medlem Eva Fretheim (56), men en masteroppgave i journalistikk fikk det til å løse.

Foto: Anna-Julia Granberg / BLUNDERBUSS

Hvorfor ville du bli forfatter?

Fordi jeg vil skrive. Det er egentlig ikke noe annet jeg har mer lyst til å gjøre akkurat nå.

Hvordan var din vei inn i forfatterskapet? Når og hvorfor begynte du å skrive?

Jeg har alltid visst at jeg ville skrive, og ga ut min første roman da jeg var 30. Men så gikk det 24 år før bok nummer to kom. I de årene har jeg jobbet som journalist. Jeg har alltid vært trygg på egen skriving, hatt tro på meg selv og innerst inne følt at jeg ville få det til hvis jeg bare skrev, men jeg skrev ikke. Det endret seg først da jeg leverte masteroppgave i journalistikk. Det var så herlig å ha et stort prosjekt som bare var mitt, og da jeg var ferdig, hadde jeg bare lyst til å fortsette å skrive. Så da gjorde jeg det. Det er veldig mye oppdemmet skrivelyst i meg etter 24 år med skrivesperre.

Hvilke forfatter har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

Det er vanskelig å velge en. Kerstin Ekman har betydd mye, selv om jeg absolutt ikke har lest alt hun har skrevet.

Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

Det skjer ikke nødvendigvis med lett hjerte, men det er som regel positivt.

Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?

Jeg må ha åpningsscenen, og begynner med den. Så må jeg vite en del om karakterene, og litt om hva som skal skje. Jeg skriver krimromaner og må ha en kort skisse som utgangspunkt, men plottet forandrer seg veldig mye mens jeg skriver. Hvis jeg skulle visst alt på forhånd, tror jeg ikke jeg hadde giddet å skrive boka.

De tre romanene jeg har skrevet til nå, har blitt til i en ganske rotete prosess, og krevd et enormt redigeringsarbeid. I bok nummer fire forsøker jeg å jobbe litt mer kronologisk. Det gir en helt ny opplevelse av kontroll.

Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja!

Hva liker du å lese?

Mest norsk og nordisk samtidslitteratur. Bøkene jeg skriver, karakteriseres som krim, men krim leser jeg langt mindre av selv.

Hvilke forventninger har du til medlemskap i Forfatterforeningen?

Mer stolthet enn spesifikke forventninger. Men jeg føler meg veldig velkommen.

Eva Fretheim har utgitt romanene Rosa sukkerspinn (Aschehoug, 1998), Dronningland (Tiden, 2023) og Fuglekongen (Tiden, 2024).