Nå kommer e-Mammut!

Så sent som i februar i år ble det etterlyst e-bøker på Mammutsalget: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/litteratur/1.10917388 – E-boksalget øker kraftig, det er naturlig at den største fellesnedsettelsen i…

e-mammut

– E-boksalget øker kraftig, det er naturlig at den største fellesnedsettelsen i bransjen også omfatter e-boka, sier Forleggerforeningens direktør Kristenn Einarsson til DnFs nettsted. – Vi håper også at vi vil nå ut til nye lesergrupper med dette initiativet.

– Når lanserer dere e-Mammut?

– e-Mammuten vil foregå samtidig som papir-Mammuten neste år.

– Hvilket prisnivå ser dere for dere?

– Det er ikke bestemt, men prisene skal være konkurransedyktige i forhold til andre salgskampanjer.

Fra annet hold er det klart at en tittel som i fastprisperioden kostet kr 399 (papir) og som nå koster kr 125 som e-bok, vil få en e-Mammut-pris på kr 62.50 (inkl. moms). Om dette prisnivået er representativt, er foreløpig uklart.

– I motsetning til en p-bok, tar jo e-bøker ikke opp lagerplass. Så e-Mammut er kanskje mest ment som en gest til leserne?

– Mammutsalget er ikke først og fremst et lagertømmingssalg (mange forlag trykker opp nye opplag til salget). Men det er riktig at e-bøker ikke har noen lagervarer i det hele tatt. Leserne er viktige for oss – vi ønsker å tilby et stort antall kvalitetsbøker, også e-bøker, til rimelige priser over hele landet.

– Hvor mange titler håper dere å tilby på e-Mammut i 2014?

– Vi har satt et tak på 400 titler, men ikke så mange av forlagene som er med på Mammutsalget har e-bøker ennå – så det er nok ikke sannsynlig at vi når helt opp til dette taket. Vi håper allikevel at vi skal kunne tilby et godt utvalg av e-bøker i flere sjangre, sier Kristenn EInarsson.