Når forfattere forlater sitt forlag (VI): Unni Lindell

unni_lindell_foto_jorn_gronlund
Unni Lindell regner Aschehoug som sitt hovedforlag, men de siste årene har hun også utgitt bøker på Piratforlaget. – Det eksisterer dessverre ikke lenger, sier Unni Lindell. I tillegg har hun bidratt til antologier på Cappelen, Gyldendal og Juritzen. Før det har hun utgitt bøker også på Cappelen, Damm, Tiden, Metope, Aventura, Kagge og flere.

– Hvorfor har du valgt å spre utgivelsene på så mange forlag?

– Det er egentlig ikke sånn at jeg går inn for det, men Aschehoug har takket nei til noen prosjekter og andre har ikke gått så bra der. Da tar jeg rettigheter tilbake og forvalter og reutgir på andre forlag. Men dette burde vært mye lettere å gjøre. Forfatterforeningen har en jobb å gjøre der, så forfatterne ikke blir fratatt sitt livsverk til evig tid. Kontraktene burde ha kortere varighet, helt klart! Vi burde hatt et mye sterkere eierskap til bøkene våre! Andre ganger tar forlag direkte kontakt og kommer med konkrete forslag. Noen sier jeg ja til. Mange forfattere er så trofaste at de ødelegger sitt eget forfatterskap. Bøkene er det viktigste!

– Hva er erfaringene dine med å ha flere forlag?

– Veldig fine. Jeg er glad i alle de jeg jobber med og har jobbet med.

– Ser du på et forlag som et rent forretningsmessig samarbeid?

– Både og!

Pocket 3

– Mange vektlegger ulike forlags markedskompetanse. Men hva med samarbeidet med ulike redaktører? Hvor viktig er redaktøren for deg som forfatter?

– Redaktøren betyr alt egentlig. I alle fall på de store skjønnlitterære krimbøkene og romanene mine. En viss dame på Aschehoug har en høy stjerne! Mange andre der også. Menneskene jeg jobber med og entusiasme betyr ALT! Vilje til å markedsføre bøkene mine betyr veldig mye for meg, for jeg vil selge.

– Andre ting du vil trekke frem?

– Det er viktig at vi forfattere forvalter backlist og den verdien som ligger i utgivelsene våre. Jeg jobber meg til tider nesten ihjel. Det er mye glede i skrivingen, men ofte går det over i et maratonløp som jeg sliter med å klare å gjennomføre. Når jeg skriver, tenker jeg aldri på lønnsomhet og penger, men når boka er levert er den blitt en "vare", det må man tørre å si, uansett om det er en lyrikksamling eller en roman eller en barnebok. Når boka utkommer blir jeg forretningskvinne og samarbeider med forlagene om alt rundt salg. Jeg forventer at de satser. Jeg gjør en stor innsats selv også rundt lanseringer, med presse og deltagelser på mange ting. Men i bunnen av alt ligger ydmykheten over skrivegaven og GLEDEN ved å fortelle en historie. Heldigvis!