Nedgang i salget av norsk skjønnlitteratur

Salget av norsk skjønnlitteratur for voksne faller, viser Forleggerforeningens salgstall i september. Norsk skjønnlitteratur går ned med 18 prosent, melder bok365.

Les saken i sin helhet hos bok365: https://bok365.no/artikkel/kraftig-fall-for-norsk-skjonn/

Medlemsforlagenes inntekter fra salg av norsk skjønnlitteratur til voksne viser en omsetning på 74 millioner kroner, en nedgang på nesten 17 millioner fra 2020.

For oversatt skjønnlitteratur og sakprosa for voksne, er utviklingen omvendt. Navn som Lucinda Riley, Victoria Hislop og Douglas Stuart gjør sitt til at bokgruppa for oversatt skjønnlitteratur vokser med 4 millioner kroner, til nesten 68 millioner – nesten like mye som det norske avsnittet. Oversatt saksprosa faller til 26 millioner, en nedgang på 25 prosent, målt i forhold til fjoråret.

Pocketboka er som kjent kanibalisert av lydbokstrømmingen. Salgssvikten for pocketsalget utgjorde ved utløpet av september 25 millioner, dermed ble omsetningen kun 123 millioner kroner – et fall på 17 prosentpoeng, skriver bok365.

Samlet gir dette en nedgang for medlemsforlagenes salg i almennbokmarkedet på 5,3 prosent.

Forlagenes inntekter fra strømmetjenstene ikke er inkludert i månedsstatistikken.