Nobelprisen i litteratur til Jon Fosse

Jon Fosse er tildelt Nobelprisen i litteratur. – Ein fantastisk representant for norsk litteratur. Dette gjer oss særs stolte, sier DnF-leder Brynjulf Jung Tjønn.

Foto: Tom A. Kolstad

–Den norske Forfatterforening gratulerer Jon Fosse med Nobelprisen i litteratur, sier DnF-leder Brynjulf Jung Tjønn. – Det er ei fantastisk anerkjenning å få denne prisen, og det er heilt fortent. Fosse har skrive litteratur i verdsklasse i lang tid, både dramatikk, poesi, essays og romanar. Han har akkurat fullført og utgitt meisterverket Septologien, og som forfattar virkar han utruleg nok til å bli berre betre og betre, der han tar sjansar og går nye vegar, som med nemnte Septologien. Han er ein kompromisslaus forfattar som også er førebilete for mange norske forfattarse, meg sjølv inkludert. Ein fantastisk representant for norsk litteratur. Dette gjer oss særs stolte. Og så kjennest det så fortent og riktig!

– Eg er overvelda, og svært glad og takksam, sier Jon Fosse i en kort kommentar formidlet av forlaget, Samlaget.

– For hans nyskapende dramatikk og prosa, heter det blant annet i begrunnelsen.

Fosse er den første nynorskforfatteren til å få Nobelprisen i litteratur.

Se NRKs intervju med Fosse: https://www.nrk.no/video/nrk-tv_nrktv8

Fosse er født 29. september 1959 i Haugesund og er forfatter, dramatiker og oversetter. Han bor i Statens æresbolig for fortjente kunstnere, Grotten, i Oslo.

Samlaget-redaktør Cecilie Seiness trur det handlar om hans særeigne litterære kvalitet. – Det spesielle med Fosse er at du automatisk skjønar at du har opna ei Fossebok dersom du opnar ei Fossebok. Han skriv slik som ingen andre gjer, han har sin eigen rytme og musikalitet.

– Det er ikkje til å tru! Eg skjelver på hendene. Dette er ein stor dag for Jon Fosse og Samlaget – og nynorsken ikkje minst! sier Seiness.

Jon Fosse satt ifølgje Mads Malm i Svenska Akademien i bilen på vei langs Sognefjorden da han fikk beskjed. – Han kjørte langs Sognefjorden da jeg ringte ham, forteller Malm.

– Ikkje minst vel eg å sjå pristildelinga som ein pris til nynorsken og til den nynorske målreisinga. Anten eg vil eller ei, må eg i sannings namn takka nynorsken for prisen, sier Fosse i en pressemelding.

– Sidan Fosse sin litterære debut med romanen «Raudt, svart» i 1983, har vi i Det Norske Samlaget fått følgje eit produktivt forfattarskap i stor utvikling og utbreiing, sier Samlagets forlagsdirektør Edmund Austigard til VG.

– Vi har sett en forfatter, som etter å ha etablert seg solid som romanforfatter, poet og barnebokforfatter, er blitt dramatiker og opplevd et internasjonalt gjennombrudd uten sidestykke i samtidslitteraturen, sier Austigard ifølge Aftenposten.

Den forrige norske forfatteren som er blitt tildelt litteraturprisen, er Sigrid Undset. Det skjedde i 1928. Før Undset ble Nobelprisen i litteratur tildelt Bjørnstjerne Bjørnson i 1903 og Knut Hamsun i 1920.

Statsminister Jonas Gahr Støre gratulerer Jon Fosse med Nobels litteraturpris.

– En stor anerkjennelse av et enestående forfatterskap som gjør inntrykk og berører mennesker over hele verden. Hele Norge gratulerer og er stolte i dag, skriver Støre på X/Twitter.

Les omtalen i NRK:

Les omtalen i VG:

Les omtalen i Aftenposten:

Les omtalen i Dagbladet:

Les omtalen i bok365:

Les omtalen i The New York Times: