Nominasjoner til Årets bokhandel

les3

Den norske Forfatterforening kårer hvert år Årets bokhandel. Siden 2006 har foreningen løftet fram de bokhandlene som jobber aktivt med formidling av alle typer litteratur og som ikke bare forbinder bøker med store volumer og stabler, men med mangfold og variasjon. Kåringen skjer på bakgrunn av innmeldte forslag fra forfattere i Den norske Forfatterforening. Ut fra nominasjonene lager styret i foreningen en kortliste. Styret vektlegger gjerne ulike kriterier hvert år. I fjor vant House of Foundation i Moss. Mye trakk i positiv retning, som at HoF er et litteraturmøtested i Norge, for nettbokhandelen sin, den fysiske bokhandelen i Moss, og på grunn av innsatsen lagt inn av de som driver butikken.

Året før, i 2011, kåret DnF Bislet Bok til den beste, blant annet fordi Bøkene i bokhandelen er plassert nær sagt overalt i butikkrommet; det er knapt annet enn bøker å se. Det som er av "gaveartikler" har ingen framtredende plass, her er det bøkene som er i høysetet.. I 2010 var distriktsaspektet ikke ubetydelig; Perstølen Libris i Ål ble av flere holdt fram som et senter av genuin litteraturglede. En av de som stemte på bokhandelen ga denne grunnen: «Entusiastiske selgere, stort utvalg, oppdaterte ansatte, kjærleik til bøker.» Heldigvis finnes det adskillige bokhandlere å beskrive i oppløftende ordelag. Også i år har medlemmene sendt inn nominasjoner med tilhørende grunngivinger. Vi vil i dagene framover gi korte presentasjoner av hver av bokhandlerne. Vinneren blir annonsert under DnFs Julemarked på Litteraturhuset i Oslo søndag 8. desember. Årets nominerte er plasserte i Trondheim, Oslo og Haugesund. Vi skal reise rundt hele landet, og besøke alle, og begynner med den som ligger nærmest Rådhusgata, nemlig Universitetsgata, og Norli.