Nominasjoner til litteraturkritikerprisene 2019

kritikerlagets_logo

Norsk kritikerlag offentliggjør med dette navnene på de nominerte til Kritikerprisen for beste voksenbok, Kritikerprisen for beste barne- og ungdomsbok, Kritikerprisen for beste oversettelse og Kritikerprisen for beste sakprosabok for voksne for året 2019.

De nominerte for beste voksenbok er:
* Lars Saabye Christensen: Byens spor. Skyggeboken, Cappelen Damm
* Matias Faldbakken: Vi er fem, Oktober
* Kjartan Fløgstad: Due og drone, Gyldendal
* Jon Fosse: Det andre namnet. Septologien I–II, Samlaget
Det er medlemmene i Seksjon for litteratur som kårer prisvinneren gjennom uravstemning.

De nominerte for beste sakprosabok for voksne er:
* Torgrim Eggen: Axel – Fra smokken til Ovnen. Storyen om Axel Jensen, Cappelen Damm
* Shazia Majid: Ut av skyggene. Den lange veien mot likestilling for innvandrerkvinner,
Aschehoug
* Anders Johansen: Komme til orde. Politisk kommunikasjon 1814–1913,
Universitetsforlaget
* Erlend Hegdal: Charleston i Grukkedalen, Nasjonalbiblioteket
Juryen består av Alf Kjetil Igland, Merete Røsvik og Espen Søbye.

De nominerte for beste oversettelse er:
* Tove Bakke: For ope hjarte av Anna Gavalda, Samlaget
* Ove Lund: Seiobo der nede av Lázló Krasznahorkai, Cappelen Damm
* Ute Neumann: Medusas flåte av Franzobel, Cappelen Damm
* Julia Wiedlocha: Før plogen din over de dødes knokler av Olga Tokarczuk, Gyldendal
Prisen deles ut for oversettelsen av et skjønnlitterært verk eller et verk som juryen anser som litterært verdifull prosa. Juryen består av Carina Elisabeth Beddari, Gabriel Moro og Janneken Øverland.

De nominerte for beste barne- og ungdomsbok er:
* Ane Barmen: Draumar betyr ingenting, Gyldendal * Mari Kanstad Johnsen: 3 2 1, Gyldendal * Arne Svingen: Alt jeg skylder deg er juling, Gyldendal
* Tyra Teodora Tronstad: Flaggermusmusikk, Aschehoug
Juryen består av Ingvild Bræin, Morten Olsen Haugen og Karen Frøsland Nystøyl.

Litteraturkritikerprisene for bokåret 2019 blir delt ut torsdag 5. mars kl. 11.00 på Litteraturhuset i Oslo.

Kritikerprisene blir støttet av Den norske Forfatterforening, Den norske Forleggerforening, Det skjønnlitterære oversetterfond, Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Journalistlag og Norsk Oversetterforening.