Nordisk aviskampanje til støtte for Dawit Isaak

Dawit Isaak

Redaktørene i de store nordiske avisene krever i en felles erklæring at den regimekritiske journalisten og redaktøren Dawit Isaak – vinner av Forfatterforeningens Ytringsfrihetspris i 2009 – må få prøvet saken sin for retten. Det skriver Aftenposten. Isaak – som flyktet til Sverige i 1987 – har sittet fengslet i Eritrea uten tiltale eller dom siden 2001. Hans kone og tre barn bor i Sverige. Ingen vet hvor han sitter fengslet og om han i det hele tatt er i live. Nå krever redaktørene i Aftenposten, VG, Dagbladet og de fleste store avisene i Danmark, Sverige og Finland at Eritreas høyesterett sørger for saken hans kommer opp for en domstol.