Norsk skjønnlitteratur for voksne opp hele 34 prosent

Sammenlignet med fjoråret viser den samlede omsetningen for papirbøker en vekst på 5,6 prosent, viser ferske tall fra Forleggerforeningen. Det melder bok365.

Sakprosa og skjønnlitteratur er nesten jevnstore, begge bidrar med forlagsinntekter i overkant av 75 millioner kroner.

Les saken i sin helhet hos bok365: https://bok365.no/artikkel/solid-forstekvartal/

Samlet øker skjønnlitteraturen med 1,6 prosent. Norsk skjønnlitteratur øker med hele 34 prosent for voksne og 20 prosent for barn. Oversatt skjønnlitteratur for voksne er midlertid ned hele 24 prosent til kun 23 millioner.

Nedgangen i billigbok-omsetningen beløp seg til hele 18 millioner og endte på 37 millioner, en nedgang på hele 33 prosent.

Strømmetallene for første kvartal får vi først vite mot slutten av april måned. I fjor summerte strømmeinntektene seg til 54 millioner kroner, den gang med en økning på 45 prosent fra 2019. Like sterk vekst kan vi neppe forvente i år, men inntektene vil selvsagt kompensere for fallet i pocketbok-omsetningen.

Det skriver bok365.no.