Notabene reddet – inntil videre

E24.no skriver at bobestyrer har signert avtale med Lesi AS. Avtalen gjelder overdragelse av 110 av Notabenes 139 butikker.   Onsdag niende januar ble det…

Foto: Notabene

Onsdag niende januar ble det åpnet konkurs i bokhandlerkjeden Notabene. Umiddelbart etter konkursåpningen ble det inngått avtale mellom Notabene-boene og DNB, som sikret at alle de 139 butikkene kunne holde åpent som vanlig. Samtidig begynte arbeidet med å finne en løsning som kunne sikre videre drift i selskapet, skriver E24.no. Advokat Håvard Wiker ved Ro Sommernes advokatfirma ble oppnevnt som bobestyrer.

Lesi er under stiftelse, og er heleid av DNB Bank ASA. DNB har vært bedriftens hovedbankforbindelse gjennom 27 år, og har tidligere uttalt at de vil samarbeide med bostyret og sikre driften inntil nye eiere er på plass.

– Vi har i det veldig korte løp sagt at vi stiller med nok kapital til å holde butikkene åpne. Dette er en mer langvarig løsning, hvor vi går inn som eier, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide i DNB til E24.

– Riktignok driver vi bank, og ikke bokhandel. Når vi får dette til å gå i pluss vil vi forsøke å selge virksomheten til en ny eier, legger han til.

Midteide bekrefter at overdragelsen gjelder kun 110 av de 139 butikkene.

– Men det sier seg vel selv at ikke alle Notabene-butikkene har livets rett, avslutter Midteide.

Les saken i sin helhet på E24: http://e24.no/naeringsliv/notabene-butikkene-overfoeres-til-ny-eier/20323647