Ny avtale for kunstnere i DKS

den_kulturelle_skolesekken

Som første fylke har Akershus nå fremforhandlet en revidert rammeavtale med kunstnerne om oppdrag i Den kulturelle skolesekken. – Vi tar kunstnerne på alvor, og er meget fornøyde med prosessen, sier direktør for produksjon og formidling i Kulturseksjonen i Akershus fylkeskommune, Erik Vadholm, i en pressemelding.

Den viktigste endringen i avtalen er at kunstnerne sikres økte honorarer og bedre betingelser for reisedager. Honorarene har stått uendret siden 2012, og var nå overmodne for reforhandling. Endringene i den reviderte avtalen skal gjelde fra 1. august 2015, med endring av lønns- og honorarsatsene også fra 1. januar 2016.

Partene er også enige om at det skal opptas nye forhandlinger i 2016 for justering av satsene, gjeldende fra 1. januar 2017. Dette for å sikre fortsatt gode vilkår for alle parter.

Det er ventet at flere fylker i DKS-nettverket vil følge opp avtalen, men dette krever likevel at Kunstnernettverket fremforhandler individuelle avtaler med hvert fylke. Forfatterforeningen anbefaler inntil videre å bruke avtalen som veiledende når de skal arbeide innen DKS i andre fylker.

• Last ned avtalen her (PDF):