Nye impulser holder pulsen oppe i en tekst

DnF-medlem Maria Bokneberg besøkte nylig foreningens leilighet i Berlin. Hjalp reisen på skrivelysten?

Du har nettopp kommet tilbake fra forfatterleiligheten i Berlin, er det første gang du besøker den?

Det var første gang i leiligheten, men jeg har vært i Berlin mange ganger og føler meg alltid hjemme der.

Foto: Maria Bokneberg

Hvordan har du hatt det? Ble det noe skriving, eller reiste du for å få inspirasjon?

Jeg skrev litt om det jeg gjorde og tenkte mens jeg var der, men det var mer en tur for inspirasjon gjennom å vandre gatelangs, ta U-bahn til nye steder og oppdage nye områder, lese bøker og se nye mennesker.

Tok du med deg noe hjemmefra for å komme inn i skrivemodus også i Tyskland?

Tok med meg espressokanna, bare for sikkerhets skyld, og en pose med den kaffen jeg pleier å drikke. Men det hadde gått bra med den som var der også, så det vet jeg til neste gang.

Foto: Maria Bokneberg

Tror du forfattere er bedre eller dårligere enn andre på å feriere?

Hmm … finnes vel alle typer mennesker som er forfattere, men jeg tenker at forfattere er gode på detaljer, og generelt oppmerksomme folk, så om jeg skulle velge måtte det være at de er litt bedre fordi de legger merke til ting.

Foto: Maria Bokneberg

Kan du skrive hvor som helst?

Jeg trenger stillhet og ro når jeg skriver, men liker å sitte på kafé for å skrive notater eller produsere nye ting. Ideer og små ting kan jeg skrive hvor som helst, men redigering og den dype jobbingen med språket gjør jeg helst ved kjøkkenbordet hjemme.

Skjedde det noe uventet på turen, sånn i forhold til skrivingen?

Vi hadde planlagt å gå tur langs elva en dag, men gikk av på feil stopp, og fant en park vi aldri har vært i før. Det er sånt som er mat for fantasien og gir inspirasjon til skrivinga. Alltid bra med nye impulser for å holde pulsen oppe i en tekst og i skriveprosessen.

Foto: Maria Bokneberg

Olaf og Andrea Emilie Pedersen testamenterte i sin tid en leilighet i Oslo til Den norske Forfatterforening. Leiligheten på Sandaker ble etter mange år solgt og foreningen kjøpte i desember 2008 en leilighet i området Friedenau i Berlin. Leiligheten ble totalrenovert og medlemmene fikk anledning til å leie den fra og med våren 2010.