Nygaard-saken henlegges

Den norske Forfatterforening reagerer sterkt på at Statsadvokaten vil henlegge William Nygaard-saken.

– Dette kan tolkes som et knefall for krefter som vil begrense ytringsfriheten, Det er av stor prinsipiell betydning at den norske stat fortsetter å sende et tydelig signal om at ethvert angrep på den, vil bli bekjempet med alle ressurser. Vi håper statsadvokaten snur i denne saken, sier Bjørn Vatne, leder i Den norske Forfatterforening.

Henleggelsen kommer bare noen få uker etter at forfatter Salman Rushdie fikk ytringsfrihetsprisen fra DnF, overrakt av Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery. Prisen er finansiert av en gave fra den norske stat.

Rushdie ble selv utsatt for et attentatforsøk så sent som i 2022, og har levd under et umenneskelig press helt siden fatwaen mot ham ble utstedt i 1989. Den samme fatwaen var trolig bakgrunnen for angrepet på Nygaard, og står fremdeles står ved lag i dag, noe som også tilsier at etterforskningen må fortsette.