P2-lytternes romanpris til Brit Bildøen

Brit Bildøen Foto Linda Cartridge

Å få prisen motiverer Brit Bildøen til å fortsette å skrive. – Jeg sliter alltid med å komme i gang med å skrive en ny roman, og denne gangen har det vært ekstra tungt. Nå er jeg motivert til å fortsette, sier hun til NRK.

• Les NRKs omtale her: http://www.nrk.no/kultur/bok/brit-bildoen-vant-romanprisen-1.12181039

Bildøen er oppvokst på Aukra og utdannet som, og har arbeidet som bibliotekar, har studert sosiologi og gått på Skrivekunstakademiet i Hordaland. Hun arbeider som forfatter, gjendikter, oversetter, forlagskonsulent og litteraturkritiker.

Hun har vært medlem av Den norske Forfatterforenings litterære Råd. Hun var i 2001 festspilldikter for Dei nynorske festspela i Ørsta.

Bildøen debuterte litterært i 1991 med diktsamlingen Bilde av menn, og har mottatt flere priser. Hennes roman Tvillingfeber (1998) ble dessuten nominert til Brageprisen. Romanen Alt som er (2004) ble som den første boken på nynorsk av en kvinnelig forfatter lansert som månedens bok i Bokklubben Nye Bøker.