Penger blir tema på Lillehammer i 2012

Neste års tema for Norsk Litteraturfestival på Lillehammer blir: penger. Fra festivalens nettsted http://www.litteraturfestival.no/ sakser vi: «Money, money, money,» synger ABBA, «must be funny, in…

Norsk litteraturfestival 2012

Neste års tema for Norsk Litteraturfestival på Lillehammer blir: penger.

Fra festivalens nettsted http://www.litteraturfestival.no/ sakser vi:

«Money, money, money,» synger ABBA, «must be funny, in the rich man´s world.» Enhver diskusjon om penger bør starte med en bevissthet om hva det vil si å ikke ha penger. Penger har alltid skapt forskjeller og avstand mellom mennesker. Helt siden penger ble oppfunnet som byttemiddel i Mesopotamia for mer enn 5000 år siden har penger dannet grunnlaget for fremskritt og optimisme, men også fortvilelse og misunnelse for den som mangler eller ikke har nok penger.

Det sies at penger er roten til alt ondt. Sikkert er det at mange av verdens store konflikter, kriger og utnyttelse av mennesker og natur, er drevet av begjær etter mer penger. Hele den moderne fremskrittsoptimismen er tuftet på ideen om økonomisk fremgang. I en finansverden som de siste årene ved flere anledninger har løpt løpsk, er det grunn til å spørre hva penger gjør med oss som mennesker? Blir vi lykkeligere? Norge har gått fra å være et fattig fiske- og jordbrukssamfunn til å bli verdens rikeste land. Hvordan har den store velstandsutviklingen påvirket norske forfattere og måten vi skriver på?

Forfattere snakker ofte om penger, gjerne med bekymring i stemmen. Få yrkesgrupper har et like anstrengt forholdt til penger som kunstnere, antagelig fordi kunstnerisk arbeid neste alltid står i en uløselig konflikt til krav om lønnsomhet og effektivitet. Historien er full av eksempler på forfattere som har skrevet om å mangle penger, sjeldnere om å ha nok. I litteraturen har penger vært et tema siden tidenes morgen, fra Platons dialoger og Bibelen, til Hamsuns Sult, Thomas Manns Buddenbrook og moderne finansthrillere. Hos apostelen Matteus står det: «Ingen kan tjene to herrer. Han vil hate den ene og elske den andre, eller holde seg til den ene og forakte den andre. Dere kan ikke tjene både Gud og Penger.» Det går ikke an å snakke om penger uten også å se nærmere på hvilke verdier som ikke kan kjøpes for penger. Fremdeles er det slik at det bare er i litteraturen penger vokser på trær.