Planer om en Nordisk Råds barnebokpris

Kulturminister Anniken Huitfeldt – her avbildet side om side med Thorbjørn Egners legendariske Karius og Baktus – vil gjerne ha en egen nordisk pris for barne- og ungdomsbøker. I løpet av femti år har den prestisjefylte Nordisk Råds litteraturpris aldri gått til en barnebokforfatter. – Vi har fantastisk mange gode barne- og ungdomsbokforfattere i hele Norden. Det er vi kjent for internasjonalt. Med en egen pris fremmer vi dette og setter fokus på det ikke bare i en nordisk, men også internasjonal sammenheng, sier Huitfeldt til NRK Kulturnytt.

Hun tar med seg forslaget til det nordiske ministermøtet i København i begynnelsen av november. Kulturministrene i Danmark og Sverige har allerede stilt seg positive til ideen, ifølge NRK.

– Det er meningen at en barne- og ungdomsforfatter skal kunne få Nordisk Råds litteraturpris, men det skjer jo ikke. Nå er det femti år siden vi etablerte prisen, og jeg synes det er en fin måte å markere det ved å opprette en pris for barne- og ungdomslitteratur, sier kulturministeren.

Forfatter Bjørn Sortland, kjent for spenningsserien om «Kunstdetektivene», mener en nordisk pris vil gi barne- og ungdomslitteratur etterlengtet medieoppmerksomhet. – Barnebokforfattere er offer for tilfeldighetenes tyranni når det gjelder oppmerksomhet. I kjølvannet av Jostein Gaarders gjennombrudd på nittitallet har det vært mange illustratører og barnebokforfattere med suksess i utlandet, men som man aldri hører noe om, sier forfatteren til NRK.

Også leder i foreningen Norsk Barne- og Ungdomsbokforfattere, Bjørn Ingvaldsen, hilser Huitfelds forslag velkommen. – Når man ser på listen over kjente forfattere som aldri har fått Nordisk Råds litteraturpris ser man at det en stor urett begått mot barne- og ungdomsbokforfattere. For oss er det viktig at våre bøker og vårt forfatterskap kommer fram og får den oppmerksomheten en slik pris vil gi, sier han.

Les saken i sin helhet – eller hør sendingen: http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7792837