Poesi, en finte. Utholdenhetsøvelsen roman.

Hvis alle menn tok tran, leste bøker og spilte fotball, da ville verden bli et fredeligere sted, sier forfatter, fotballspiller og romsdøl Aksel Selmer til VG i dag, og forklarer hemmeligheten bak forfatterlandslagets vinnerprosent:
– Humor og dannelse! Vi har glade gutter, våre finter er lyriske. Vi frykter ingen, og koser oss på banen.

For lettbent lørdagslesning anbefaler vi i dag VG helgs feature om det norske forfatterlandslaget. Der deler også Nikolaj Frobenius, Eirik Ingebrigtsen, Thomas Marco Blatt, Alf Kjetil Walgermo og flere om forholdet til bøker, forfatterlandslaget, EM – og litt til kvinner.  Og kvinnene, kan man spørre; hvorfor er ikke de med? Ragnfrid Trohaug var med en god stund. Den habile fotballspilleren, forfatteren og forlagsredaktøren måtte legge inn håndkleet. Ryktene skal ha det til at taklingene var for harde, også på trening. Særlig tøff skal midstopperen ha vært, Blatt, som "forkastet proffdrømmen (i fotball) for å bli poet. Til VG forklarer Blatt fotballskjønnheten sånn:
– Det er når det uventede oppstår. Når et lag som er underlegent likevel vinner. Når enkeltpersoner gjør noe stort. Når det du ikke forventet skjer likevel. Der ligger det en magi.faksimile fra VG helg, klippet av Mette Karlsvik