"Samtaler om skriving" er i følge forlagssjefen måten Tiden Forlag en måte å feire 80-årsjubileet på, og samtidig gjøre forlaget synlig – som en selvstendig enhet:
– Vi ønsker å gjøre noe for forfatterne våre. Vi ønsker å ta diskusjonen om tekst og kvalitet, om hva er godt og hvorfor, og løfte den ut fra en til en – relasjonen og ta det over til en større setting. Vi bestemte oss for intervjuformen, og har gått for å bruke forfatterne våre og redaktørene våre.
– Hvilken av de sju kveldene synes du er høydepunktet?
– Det er ikke så lett å fastslå. Den siste som vi kjører i høst, handler om forfatterens mot. Hvor går grensene for å utlevere seg selv: Hvor langt kan han gå før man overgår de etiske grensene? Hvor langt kan man gå? Og hvor langt tør man gå?
– Hva var utgangspunktet for denne serien?
– ”Skriveskoleproblematikk” var en del av det. Henrik Langeland hadde kurs nå i helgen med hundre påmeldte. Det er en type kurs som bryter med den tradisjonelle norske skoletankegangen. Med det mener jeg måten man gjør det på i Bergen og Bø, og som er dialogbasert. Dette som Langeland gjør, er mer teknisk. Han jobber i tradisjon etter Robert McKee. (Lærer i skapende skriving, journ. anm). Det er mer som en verktøykasse: hvordan bygger du spenning, hvor mange karakterer skal du ha og liknende.
– Hva er fordelene med denne måten?
– Det er en mindre romantisk tilnærming, og er mindre med på å bygge myte.
– Hvor avansert vil samtalene kunne måtte bli?
– Jeg tror alle kan ville få noe ut av det. Det varer bare en times tid, og kan passe for mange. Det av seminarene som handler om forfatter – redaktør – relasjonen, den kan bli mer for bransjefolk.
– Dette høres ut som en gave for alle som driver med skriving – både Tiden-forfattere, andre forfattere, og de som vil bli forfattere. Hva er i dette for Tiden?
– Vårt mål er å gjøre forfatterne våre mer synlige. Men det handler også om å synliggjøre oss, og kompetansen vår.
– Et stort ressursapparat jobber når en forfatter og en redaktør snakker om litteratur sammen. Da blir det i beste fall lagret i to minner. Å dele dette med mange er kanskje en måte å konservere kompetanse også?
– Det kan du si. Men de fleste forlag har vel en form for aktivitet som handler om undervisning. Gyldendal har sine kurs. Mange forfattere har skrivekurs i egen regi. Det finnes mange forsøk på å overføre skrivekompetanse.
– Skal du selv intervjue?
– Nei, dette er for å markedsføre våre redaktører. Løsrivelsen fra Gyldendal handler om å bli mer synlig. Målgruppen for serien er de som er forfattere eller som vil bli forfattere. Dermed er det best at redaktørene våre står for dette.