«Regjeringen utvider fastprisperioden»

screen_shot_2018-08-29_at_08

Klassekampens sak kommer etter møtet som utvalgte branseaktører nylig hadde med statsråder Trine Skei Grande og Torbjørn Røe Isaksen og Kulturdepartementet og Næringsdepartementet. Møtet gav håp om at fastprisen kan forlenges: at man går bort fra datoen 1. mai for å oppheve fastprisen, til at det skal skje ett år etter utgivelsen, og at den kommende fastprisavtalen kan stå i fire år. Trine Skei Grande sier til Klassekampen:

– Vi håper dette vil føre til at lanseringen av bøker blir spredt mer utover året, noe som vil styrke forbrukernes tilgang til gode bøker gjennom hele året, slik at de ikke bare kjøper en bunke med bøker for å ha på nattbordet når bokhøsten begynner.

Som Klassekampen peker på, venter forlagene ofte med å lansere sine bestselgere til bokhøsten, og det nye forslaget kan derfor slå positivt inn på inntjeningen for en bransje som i fjor opplevde svikt i salget av særlig skjønnlitterære bøker.

– For oss er forfatternes muligheter for inntjening selvsagt viktig. Men enda viktigere er hele formålet med bokavtalen og fastprisordningen. Fastprissystemet bidrar til at bokhandlere på nett og i butikk må konkurrere på andre ting enn pris når det gjelder nye bøker – som kundebehandling, utvalg, tilgang til bøkene og formidling av dem, sier Kriznik i Forfatterforeningen. (Fra Klassekampen, 29/8-2018)