Regjeringen vil ha kortere fastpris for lydbøker

lydbok_2

I forrige uke ble det kjent at regjeringen vil foreslå å styrke fastprisperioden for papirbøker ved at fastprisen gjelder i ett år fra utgivelsesdatoen. I dag melder Klassekampen at regjeringen samtidig vil forkorte fastprisperioden for bøker som utgis i nye formater til tre, seks eller ni måneder. Dette vil f.eks. gjelder lydbøker og bøker i strømmetjenester.

– Regjeringen tar med den ene hånda og gir med den andre, sier Heidi Marie Kriznik i Forfatterforeningen til KK.

• Les artikkelen i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/article/20180905/ARTICLE/180909985

I et møte med forlagsbransjen sist fredag la næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) og kulturminister Trine Skei Grande (V) fram tre alternativer: Bøker i nye formater kan få enten tre, seks eller ni måneders fastpris.

I praksis betyr det at strømmetjenester som Storytel, Fabel og Ebok.no Pluss vil kunne få lov til å strømme nye lydbøker etter så lite som tre måneders «karantene­tid», skriver Klassekampen.

– Det er ingen tvil om at dette er en ytterst forsiktig liberalisering av regelverket, men vi mener at det er riktig å gjøre dette, også ut fra et konkurranseperspektiv, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til Klassekampen. Han etterlyser mer dynamikk i bokbransjen.

Hva som er bra for forbrukeren, er ikke så enkelt å svare på, parerer lederen for Forfatterforeningen, Heidi Marie Kriznik. Hun er overrasket over at regjeringen kommer med to forslag til endring av fastprissystemet som trekker i hver sin retning.

– Dette kommer vel som et resultat av at kulturministeren skal ivareta bredden og kvaliteten i litteraturen, mens næringsministeren er opptatt av mest mulig fri konkurranse, sier Kriznik.

I det nye forslaget til bransjeavtale, som departementene snart sender ut på høring, vil fastprisen for førsteutgaver gjelde i ett år fra utgivelsesdato, og ikke til 1. mai året etter, slik avtalen fungerer i dag. Samtidig foreslår altså regjeringen en avkorting av fastprisen for alle andre formater.

Kriznik frykter at konsekvensene av forslaget blir færre aktører og dermed enda mindre konkurranse og viser til erfaringene fra Sverige og andre land som har liberalisert bokmarkedet. – Det er ikke til å komme forbi at en fastpris på tre, seks eller ni måneder vil føre til en uthuling av fastprisen, og dét i et land som allerede har Europas korteste fastprisperiode.

Også forfatterøkonomien blir svekket av det nye forslaget, ifølge Kriznik.

– Forfatterne får halvert sine royalties når e-bøker kommer i det fri, sier hun.