Rivertonprisen til Karin Fossum

Rivertonprisen deles hvert år ut av Rivertonklubben for det beste arbeid innen norsk kriminallitteratur.  – En ufattelig stor og gledelig overraskelse, som jeg aldri hadde…

Karin Fossum

– En ufattelig stor og gledelig overraskelse, som jeg aldri hadde ventet meg! sier Fossum.

I tillegg til den forgylte revolveren, mottok Fossum et stipend på 10.000 kr fra Cappelen Damm.

– Det er mange bøker som blir utgitt, men det beste i norsk krim er svært bra. Vi vet at bøkene klarer seg ekstremt godt i oversatt form. Det må ha noe med kvalitet å gjøre, sier den avtroppende presidenten i Rivertonklubben, litteraturprofessor Hans H. Skei.

Litteraturprofessor Hans H. Skei har vært president i Rivertonklubben siden 2009. På årsmøtet om en uke takker han av som krimklubbens president. (Foto: Tom Egeland)