Salget av e-bøker flater ut i USA

  Bare for to år siden var USAs teknologieksperter enige om at 2015 ville bli året for papirbokas endelikt. Nå er papirbokas lenge omtalte død…

ipad

 

Bare for to år siden var USAs teknologieksperter enige om at 2015 ville bli året for papirbokas endelikt. Nå er papirbokas lenge omtalte død utsatt på ubestemt tid, skriver Klassekampen.
 
– Mange har rappkjeftet påstått at papirboka vil forsvinne. Men i forlagsbransjen har vi sett denne salgsutviklingen i USA lenge: Papiret kommer grusomt tilbake, sier Bjarne Buset, informasjonssjef hos Gyldendal Forlag, til avisa.
 
USA regnes som det best utviklede e-bokmarkedet i verden, og utviklingen der følges nøye av en global bokbransje. Siden 2008 har salget av e-bøker økt med over 100 prosent årlig. De nyeste tallene viser at i 2012 er økningen redusert til 34 prosent. Undersøkelsen fra Bowker Market Research viser også at bare en sjettedel av den amerikanske befolkningen har kjøpt en e-bok i sitt liv. Over halvparten uttrykker overhodet ingen interesse for å gjøre det.
 
Bjarne Buset mener det amerikanske markedet er spesielt, og at det norske bokmarkedet heller må sammenlikne seg med andre europeiske land:
 
– Norge og resten av Europa har hatt en helt annen utvikling i e-bokmarkedet enn USA. Det er mangelen på et fastprisregime som har drevet den amerikanske digitalbokutviklingen såpass raskt fram – sammen med Amazons priskrig, som har presset ned verdien på e-bøker, sier han.
 
Bjarne Buset mener det likevel er vanskelig å spå bransjens framtid. – På tross av råkjøret rundt e-bøkene, så ser det interessant nok ikke ut til at folk vil forlate papirbøkene. Jeg personlig tror folk vil bruke disse to formatene om hverandre også i framtida. Det er sånn det er med mange av de teknologiske nyvinningene. Når tv-en kom, trodde jo mange at folk kom til å slutte å gå på fotballkamp. Det er trygt å si at det ikke skjedde, sier han ifølge KK.
 
– Bøker er jo så mange forskjellige ting. Det er mange som tenker at papirbøkene og papir generelt, skal vekk. Reklame, aviser, bøker – alt skal gjøres digitalt. Der ligger det en kortslutning. Det er en liten skjerm hvor alt skal slåss om oppmerksomheten. Men bøker et helt unikt tredimensjonalt objekt som kan møblere rommet rundt oss.
 
Les Klassekampens artikkel i sin helhet her: http://www.klassekampen.no/61086/article/item/null/eboksalget-flater-ut