Salgssvikt også i sommer

Første halvår i år gikk  salget av skjønnlitteratur ned hele 13 prosent i forhold til samme periode i fjor. Pilene har fortsatt å peke nedover…

bokhandel_norli_2

Første halvår i år gikk  salget av skjønnlitteratur ned hele 13 prosent i forhold til samme periode i fjor. Pilene har fortsatt å peke nedover også i sommer, melder VG. 

  • Les saken i sin helhet her: https://www.vg.no/rampelys/bok/i/0EAJmG/uro-i-bokbransjen-boksalget-gaar-kraftig-nedover

 – Det er jo ikke tidenes verste sommer, men etter flere år med oppgang, har vi nå hatt flere år med nedgang. Dette er det dårligste halvåret siden 2012, sier administrerende direktør Trine Stensen i Bokhandlerforeningen til VG. 

– Bokmarkedet har i hovedtrekk gått ned hver eneste måned siden desember 2016. Dette har fortsatt inn i 2018 og vil bare fortsette en tid til. Dette er jo på mange måter et varslet mord, og det bør ikke komme som noen stor overraskelse på folk. Egentlig skulle jo denne nedgangen ha kommet for lenge siden, sier Norli Libris-sjef John Thomasgaard til VG. 

Thomasgaard mener årsakene til nedgangen er sammensatt.

– Det er jo mange faktorer, men det er ikke tvil om at lydstrømmetjenestene har lykkes godt. Noe går dit, noe går til andre underholdningstilbud. Det er relativt sett flere som sitter med iPad enn en bok nå. Vi konkurrerer med et hav av andre medier, sier han til VG. 

I Sverige har bokmarkedet begynt å øke igjen på grunn av lydbøker, og jeg håper det samme kan skje i Norge, sier daglig leder Håkon Havik i Storytel.no.

Forlagssjef Richard Aarø i Tiden er bekymret for at tendensene i markedet representerer en varig endring.

– Og det tror jeg dessverre er tilfellet. Dette betyr tøffere tider, og vi kommer til å måtte kjempe enda hardere om kundens tid i fremtiden, sier Aarø til VG. 

Han mener vi vil se en bransje i endring fremover. – Forlagenes økonomi hviler i stor grad på salg av papirbøker til full pris, og det er nok her nedgangen er mest merkbar, sier Aarø.

Konsernsjef i Gyldendal John Tørres Thuv sier til VG at Gyldendal har vekst så langt i år både i forlaget og i ARK. 

– Samtidig ser vi at bransjen totalt sett har en negativ trend, hvor salget av papirbøker går ned. Det er ikke uventet, det ville være mer overraskende om bokbransjen ikke ble påvirket av de store endringene vi ser i konsumet av medier, sier Tørres Thuv som også mener bransjen nå må endre seg.

– Vi vil se store endringer. Og vi håper og tror at bransjen er klar for det. Digitale formater som e-bøker og strømming av lydbøker vokser hurtig, og det samme gjør netthandelen av bøker. Dette er positivt – bøkene blir mer eksponert og mer tilgjengelige. Samtidig må vi sikre at de tradisjonelle og viktige kanalene som bokhandel og bokklubb fortsatt utvikler seg, sier Tørres Thuv.

– Det er ikke nytt at allmennmarkedet svinger med bestselgerne. Kanskje har en særdeles varm sommer også påvirket boksalget, sier forlagsdirektør Kari Spjeldnæs i Aschehoug til VG.