Sissel Lange-Nielsen er død

Forfatteren, litteraturkritikeren og journalisten Sissel Lange-Nielsen (f. 1931) er død.

Hun ble innvotert i DnF i 1966.

Hun vokste opp i Trondheim, og debuterte i 1959 med romanen Såmannen. Hun har skrevet en lang rekke historiske romaner, blant annet trilogien Under fiskenes tegn (1978–1982) om katarene og et firebindsverk om Mediciene (1985–1991). Selvbiografien Et forfatterliv utkom i 2006.

Lange-Nielsen var i mange år litteraturkritiker i Aftenposten. Hun hadde gjennom livet en rekke verv i kulturelle og humanitære organisasjoner, som Det Norske Akademi for Språk og Litteratur, Barnekunstmuseet, PEN-klubben og Den norske Forfatterforening. Hun var i flere år medlem av den norske komiteen som velger ut kandidater til Nordisk råds litteraturpris og av Kringkastingsrådet.

Hun var lenge aktiv i Riksmålsforbundet og redigerte i en periode forbundets blad Ordet. Hun mottok Riksmålsprisen i 1982 og Mads Wiel Nygaards legat i 1971.

Hun bisettes i Vestre Gravlund Nye kapell 11. okt kl 14.30.