Skribentorganisasjonene i KI-møte med myndighetene

– Det er viktig at vi og myndighetene etablerer en dialog rundt kunstig intelligens og opphavsretten. Generativ kunstig intelligens skapar stor bekymring for medlemmene våre, fordi det vi lever av, det å skrive, er verdifull input for språkmodellene, sier Brynjulf Jung Tjønn, leder i Den norske Forfatterforening.

Brynjulf Jung Tjønn

Torsdag 24. august var Den norske Forfatterforening og de andre skribentorganisasjonene i møte med Kultur- og likestillingsdepartementet og representanter fra Kommunal- og distriktsdepartmentet om kunstig intelligens og opphavsrett.

Departementene informerte om hvordan de arbeider med KI, før skribentorganisasjonene fikk komme med sine innspill.

– For skribentorganisasjonene er det viktig å løfte og adressere utfordringen med opphavsretten og kunstig intelligens. Et av våre hovedbudskap er at opphavsrettslige spørsmål må bli grundig behandlet i den nye nasjonale digitaliseringsstrategien, som skal være klart i løpet av første halvvår 2024, sier Jung Tjønn.

Skribentorganisasjonene i Norge består av Den norske Forfatterforening, Dramatikerforbundet, Forfatterforbundet, Kritikerlaget, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, Norsk Oversetterforening og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.