Skriverommet

I «Skriverommet» deler DnF-medlemmer bilder av der de skriver og noen tanker om skriveprosessen. I dag: Sandra Lillebø.

Hvor skriver du?

I korte perioder har jeg hatt mitt eget kontor, både utomhus og innomhus, men akkurat nå har jeg ikke mulighet til det, og sitter for det meste ved kjøkkenbordet. Jeg jobber dårlig i rotete omgivelser, og må som regel rydde litt før jeg klarer å finne konsentrasjonen (katten klarer jeg dessverre ikke å rydde bort. Jeg elsker henne, men ikke akkurat når jeg skriver).

Ubrukelig arbeidsplass.

Når skriver du?

Jeg har utvilsomt mine beste arbeidstimer på formiddagen. Da er utholdenheten og viljestyrken så god som den kan bli, og om jeg ikke blir forstyrret da, kan jeg få gjort en del. Gode skriveformiddager gjør gjerne også at det plutselig kommer over meg en setning eller et avsnitt på kvelden eller om natta, som jeg da skynder meg å notere ned.

Hva trenger du for å skrive?

Et uthvilt hode, stillhet og et ryddig rom uten andre mennesker i (og helst også uten katt). Samt notatbok, blyant og blyantspisser. Jeg skriver alltid med papir og blyant, men tar meg sjelden bryet med å bruke viskelær hvis noe skal endres, da stryker jeg det bare ut.

Brukbar arbeidsplass.

Hva gjør du når du står fast i skrivingen?

Da gjør jeg andre ting. Leser, går en lang tur eller pusler på kjøkkenet helt for meg selv, uten radio eller andre forstyrrende ting. Er alene med mine egne tanker, rett og slett.

Hvordan vet du at en tekst er ferdig?

Det synes jeg det ofte er veldig vanskelig å vite. Men hvis jeg har lest den høyt for meg selv flere ganger med et par dagers mellomrom, uten at noe skurrer, er det i hvert fall en del som er på plass.

Vil du bidra til Skriverommet? Send bilder av der du skriver, samt svar på spørsmålene over til post@forfatterforeningen.no.