Skriverommet

I «Skriverommet» deler DnF-medlemmer bilder av der de skriver og noen tanker om skriveprosessen. I dag: Aasne Linnestå.

Hvor skriver du?

Jeg jobber aller helst på skriverommet mitt. Utsikten er ikke så viktig. Bare det er stille. (En av de få komponistene jeg har greid å skrive til er Olivier Messiaen. Men det er lenge siden.) Er jeg midt i en intens arbeidsprosess, finner jeg plass overalt; ved kjøkkenbenken, på toget (i kjøreretning), en kaffebar, i senga idet jeg våkner, ideelt sett med en diger pute i nærheten.

Når skriver du?

Når jeg er i en «poetisk raptus» skriver jeg aller best fra morgenen av, og fortsetter, om mulig, i lange bolker utover dagen. Jeg skriver nesten aldri om natta.

Hva trenger du for å skrive?

Jeg kan skrive når grunnleggende livsforhold som økonomi og personlige relasjoner ikke overvelder, og verden ikke flommer inn fra alle kanter kontinuerlig. Så en viss form for stabilitet er en forutsetning for å skrive, i alle fall over tid.

Hva gjør du når du står fast i skrivingen?

Det finnes perioder hvor jeg skriver lite, og i rykk og napp. Da tyr jeg gjerne til skjønnlitteraturen når jeg vil ha fart på skrivinga igjen. Vil jeg skrive dikt, leser jeg i all hovedsak poesi, er jeg i prosaland, leser jeg både prosa og poesi. Og essayistikk, for ikke å glemme essayistikken! Et velskrevet, tankevekkende essay kan alltid få skrivinga på glid.

Hvordan vet du at en tekst er ferdig?

Hver gang jeg er usikker på en tekst, og der er jeg ofte, leser jeg den høyt. Det er en av flere metoder for å avsløre skavanker, der også de klanglige og rytmiske kvalitetene ved teksten finstemmes. Jeg er også alltid takknemlig for, og avhengig av, de gode leserne som står meg bi underveis; redaktøren min, mannen min, en forfatterkollega som jeg stoler på at våger å være ærlig med meg. Og som gjør at jeg på et tidspunkt kan sette et slags endelig punktum.

Vil du bidra til Skriverommet? Send bilder av der du skriver, samt svar på spørsmålene over til post@forfatterforeningen.no.