«Hele Harry Hole-serien. Kun på Fabel,» heter det på plakater som nå henger på busser, T-baner og trikker. Det skjer bare en uke etter at kulturministeren og flere forfattere kritiserte Fabel og Storytel for ikke å utveksle titler i sine strømmetjenester, slik bokavtalen pålegger dem.
– Jeg synes det er umusikalsk av Fabel å bruke strømmeselskapenes brudd på bokavtalen som hovedpoeng i en reklame, sier Tom Egeland til Klassekampen. – Fabel vet godt at norske forfattere – og myndigheter – utålmodig venter på en løsning.
Å reklamere for eksklusivitet er å strø salt i et åpent sår, mener Egeland.
Trond Blindheim, dosent ved Høyskolen Kristiania, er også kritisk til plakaten.
Fabel-sjef Ann-Kristin Vasseljen sier til Klassekampen at hun er forundret over interessen for saken og at kampanjen bare var en mini-aktivitet, en ukesplakat kun vist i Oslo-regionen.