Snart klart for strømming av bøker

Aftenposten skriver i dag at e-bokdistributøren Emviem snart er klar med en "Spotify-tjeneste" for e-bøker. Det innebærer at en bokleser – i stedet for å…

boker

Det innebærer at en bokleser – i stedet for å kjøpe én og én e-bok – kan abonnere på en tjeneste som tilbyr et stort antall bøker. Disse lastes ikke ned til odel og eie, som en e-bok, men tilgjengeliggjøres for abonnentene via nettet slik at de kan leses på vanlig måte uten å "eies" i vanlig forstand.

Den norske Forfatterforening og Forleggerforeningen fremforhandlet allerede i fjor en avtale som sikrer forfatternes interesser.

Det er uklart hvor mye det skal koste forbrukerne å abonnere på bøker på denne måten, og det er også uklart hvor mange som kan tenkes å bli med på ordningen. Dermed er det også uklart hvor mye vi forfattere vil sitte igjen med.

Anders Storbråten i Emviem sier til Aftenposten at de har hatt teknologien for dette klar lenge.

– En flott tjeneste for leserne, sier Sigmund Løvåsen i DnF til Aftenposten. – De vil kunne plukke ut fra et stort utvalg etter eget skjønn. For oss forfattere blir det en ny måte å nå ut på. Kanskje kan leserne bli flere.