Sørlandets litteraturpris til Øystein Hauge

Øystein Hauge er tildelt Sørlandets litteraturpris i kategorien for skjønnlitteratur for diktsamling Predikanten (Tiden Norsk Forlag, 2011). Harald Dag Jølle vant i sakprosa-kategorien. Sørlandets litteraturpris er på 15.000 kroner og et kunstverk til hver av de to vinnerne.

ystein Hauge

– Jeg vil si to ting: Pass på poesien. Og: Tusen takk for pris, sa Øystein Hauge ifølge Fædrelandsvennen. – Det er snart ti år siden Sørlandets litteraturpris gikk til en poet. Så i all beskjedenhet: Det var greit at det ble poesi i år. Kanskje kan prisen være med på å få flere til å lese dikt også. Lesere trenger å bli minnet på at poesien finnes, nå som bokhandlere ofte gjemmer den bort i reolene sine, og forlagene satser mer og mer på krim. Det må jo gå på bekostning av noe, som poesien, sa han.

Fra Tidens nettsted sakser vi:

Øystein Hauge er født i 1956 i Vegårshei i Aust-Agder, hvor han også er oppvokst. Han er bosatt i Fræna i Romsdal. Hauge har tjue års erfaring fra kulturarbeid i det offentlige som rådgiver, som ansvarlig for kulturtiltakene overfor militærnekterne her i landet i Justisdepartementet og som programansvarlig for Bjørnsonfestivalen i Molde.

I 1992 ga han ut den høyst alternative litteraturhistoria Forfattarliv og røre (Det Norske Samlaget). Hauge har holdt flere skrivekurs – og var høsten 2000 engasjert i nettsuksessen «Dagbladets Haikuskole». Han har redigert lyrikkantologier – og dessuten samlinga Drømmen om Korea i 1994 (utgitt av adopsjonsforeningen Verdens Barn). I 2000 debuterte han skjønnlitterært med haikudiktsamlingen Grønt, som fikk stor oppmerksomhet fra pressen. Våren 2002 kom Hauge med diktsamlingen Bare – med undertittelen lærestykke.

Forfatteren og poeten ble i 2010 æret av sin egen hjembygd, med Vegårshei Kulturpris.