Spennende møte: E-bok, e-moms og e-kultur

boker

I Oslo onsdag kveld? På Litteraturhuset inviteres det til debattmøte onsdag kl 19 om e-bok, e-moms og pressestøtte. Få steder i verden leser folk flere aviser og bøker enn i Norge. Det finnes få steder hvor det gis ut like mange bøker og aviser i forhold til folketallet som i Norge. Og det finnes få steder hvor systemet for økonomisk støtte til utgivelse og distribusjon av bøker og aviser er like godt utbygd som i Norge. Sammen med gode økonomiske resultater for aviseiere, samt priser og høye salgstall for norske forfattere i utlandet, skulle man tro dette var en solskinnshistorie. Men så ble forlag og avishus grådige. Og så kom nettet, og plutselig var alt vanskelig. Ved årsskiftet 2010/2011 la Mediestøtteutvalget fram sin innstilling. Det er startskuddet for beslutningsprosessen som skal avgjøre hvordan det norske avismarkedet, bokmarkedet og kanskje hele kulturlivet skal se ut de neste tiårene.

Skal vi fortsatt ha momsfritak for papiraviser? Er det mulig å lage en lavmoms for digitale aviser og bøker? Hvor mye av pressestøtten skal styres av Stortinget? Styrer Finansdepartementet mot en generell kulturmoms? Hvilke konsekvenser har alt dette for norske aviser, forfattere og lesere? Og ikke minst: Hva betyr det for utviklingen av det norske samfunnet?

Litteraturhuset inviterer til den store presse-, moms- og kulturdebatten.

Deltakere:
Yngve Slettholm (adm.dir i Kopinor og leder i Mediestøtteutvalget)
Elin Floberghagen (leder i NJ og medlem av Mediestøtteutvalget)
Trond Andreassen (generalsekretær i NFF)
Olemic Thommessen (H)
Gina Barstad (SV)