Stadig mer populært å jakte på mammut

mammut

Mammut er et viktig og næringsrikt tilskudd på leseglade nordmenns litterære meny. På jakt etter klassikere og krim, romantikk og røverhistorier, bestselgere og smale titler, barnebøker, hobbybøker, kokebøker, hagebøker og mye mer til en billig penge? Kryss av i kalenderen og gjør deg klar for jakt: Neste Mammutsalg finner sted fra 17. februar til 5. mars 2011, melder www.bokhandlerforeningen.no. Mammutsalget trekker tusenvis av bokinteresserte til bokhandlene i løpet av to uker. Mammutsalget har over 120 års tradisjon. Den første fellesnedsettelsen fant sted så tidlig som i 1885. På 1900-tallet hadde stort sett forlagene nedsettelser på egen hånd, med unntak av to fellestiltak under navnet Det store Røverkjøpet. Senere ble dette til Mammut i regi av Forleggerforeningen og Bokhandlerforeningen. Allerede etter krigen var over 1400 titler med i det store boksalget. I 1964 ble Mammutnavnet lansert. Alle titler som ikke lenger er bundet av fastprisen kan være med på salget. I følge en undersøkelse gjennomført av Synovate i januar 2009 kjenner hele 73 % av befolkningen til Mammutsalget. Dette skriver Bokhandlerforeningen på sine nettsider.