Strindsberg og Ryland

l

Det kommer mange lovord fra forfattere om Norli Universitetsgata. Så mange at denne reporteren gir opp å få med seg alt. Men tre ord fester seg. Nina Elizabeth Ryland. En av Norlientusiastene blir særlig entusiastiske når han skriver om denne bokhandlersken, som jobber på Norlis avdeling for skandinavisk litteratur: Først og fremst på grunn av Nina Elisabeth Ryland, ønsker jeg å nominere stedet hun jobber, Norli i Universitetsgaten. Det er en stor og fin bokhandel på alle måter, men det er Nina, men sitt engasjement for Strinberg, ikke minst, som resulterte i noe så fascinerende som en egen festival i fjor, med en rekke foredrag og et ukelangt fokus på hennes favorittforfatter, begynner vårt medlem, sin begrunnelse, for at nettopp Universitetsgatas fillial av Norli skal være nominert:

Om Nina Elizabeth Ryland

Jeg må svare med denne historien. Da svarer jeg samtidig på tre av dine spørsmål, begynner Ryland, i en e-post til oss:

Altså:

Etter å ha jobbet som førskolelærer i flere år, bestemte jeg meg for å sette alt inn på å få en jobb på Skandinavisk avdeling på Norli Bokhandel i Universitetsgata. Hos Kari . Jeg var fast kunde der, kjøpte alt de kunne skaffe av Strindberg, Benedictsson, Bergman, lagercrantz, Ekelöf, Ditlevsen etc. Men uansett hvor mye jeg vred og vrengte på meg, så la ikke Kari merke til meg. Jeg ville jo samtale med henne!

Så var jeg i Paris med datteren min, som da var 6 år. Jeg ble akutt syk på flyplassen og så meg fortvilet rundt for jeg trengte hjelp. Som ved et guds under, he he, så jeg plutselig Kari fra Norli i rulletrappen. Jeg ante ikke hva hun het til etternavn, så jeg ropte bare Kari Norli, Kari Norli!!!

Hun snudde seg aldeles selvsagt og overtok dattern min, slik at jeg kunne komme til krefter.

Da la hun virkelig merke til meg. Hele veien til Oslo passet hun oss opp, og vi avtalte å møtes i butikken noen dager etter.

Da gikk det ikke lang tid før jeg hadde jobb i butikken.Vi jobbet sammen nesten i 20 år. Helt plutselig døde hun for 2 år siden og jeg overtok den avdelingen.

Det jeg liker best med å jobbe på Norli, er jo at jeg jobber med det jeg elsker mest i hele verden, nemlig svensk og dansk skjønnlitteratur, på svensk og dansk. Det er ingen forskjell på jobb og fritid for meg. Det er dette jeg gjør. Alltid. Uansett. Her eller der. Butikken har stor bredde og mange kunnskapsrike ansatte.

Det jeg husker best er årene med Kari Grimnes.Hun var en ganske så enestående person. Hennes engasjement ; Personlig! Vi tok begge to ganske stor plass, og den plassen ga vi hverandre.

Jeg må snakke så mye om henne, for uten henne hadde Norli aldri hatt denne svært spesielle avdelingen, unik i Skandinavia.

– Men la oss snakke litt mer om deg. Vil du beskrive veien til jobben på Norli?

Jeg har bodd tre år i Stockholm. Da jeg flyttet derfra ønsket jeg å ta vare på språket. Jeg leste svært mye svensk litteratur på svensk etter det oppholdet der. Derfor elsket jeg jo denne avdelingen på Norli

– … og din kjærlighet til Strindbergs verker!

– Det er INGEN forfatter som noensinne har truffet smertepunktet hos meg, så til de grader som han. Jeg har holdt på med ham i 25 år og det er like sterkt. Han har skrevet enormt mye, så man blir aldri ferdig.

Hans "røst" når hele meg. Hjernen, hjertet, pulsen, maven. Han snakker rett til meg. Direkte.

Sånn er det med det. Og grunnen til at han er så sentral på avdelingen er fordi han ligger til grunn for så mye svensk litteratur. Man kommer aldri unna ham.

– Hva mener du er en god bokhandel?

– Mener du om jeg kjenner andre bokhandlere, altså personer, eller andre butikker?

– Svar gjerne med en annen bokhandel!

– Den jeg liker best etter Norli, er selvsagt Tronsmo. Den er drevet med et enormt engasjement og kløkt. Veldig nødvendig i dag når alt er sentralstyrt og litt kjedelig, sier Ryland. Vårt medlems begrunnelsestekst fortsetter slik: (Ryland) er genuint opptatt av alt som skjer i norsk litteratur, samtidig som hun, i tillegg til det svenske, ikke bare leser, men også ser alt av kulturell interesse, og vil gjøre alt i sin makt for å skaffe deg den boken du trenger så raskt som praktisk mulig. Hun er et unikum, og sånn sett preger hun butikken: skrivesaker, kunstbøker, fagbøker, etc, etc. Det er en kjede, jeg vet det, men likevel – enkeltpersoner, som Nina, vil alltid, som skjønnånd, trumfe være det penikunære.

Om Norli Universitetsgata

Når sjappe selv får lov til å presentere seg, skriver Per Erik Olsen dette: Norli Universitetsgata er en av byens eldste bokhandlere. Her har det vært drevet bokhandel, i de samme lokalene, siden 1890.

Gjennom snart 125 år har vi utviklet oss til å bli den største og mest innholdsrike bokhandelen i Norge. Fagbøker har helt fra starten av vært en av de aller viktigste pilarene til Norli, men de siste 40 årene har også skjønnlitteraturen og de generelle bøkene fått sin plass.

Vi har over 60 000 titler inne til enhver tid og vi legger stor vekt på å ha det aller nyeste, mest spennende og interessante innen for hver enkelt sjanger.

Utvalget vi har innen for skjønnlitteratur er spesielt stor. Både norsk, svensk, dansk, engelsk, spansk, fransk og tysk har vi et bredt utvalg av. Vi synes det er viktig å lese litteraturen på det opprinnelige språket.