Strømmemarkedet: Veksten flater ut

Bonanza-perioden for strømming av lydbøker kan være på hell, skriver bransjenettstedet bok365 i en analyse.

Mens vi i 2020 hadde en inntektsvekst i strømmemarkedet på 37 prosent, flatet vekstraten i fjor ned til 20 prosent (Forleggerforeningens bransjestatistikk), skriver nettstedet.

Les saken i sin helhet her:

«Ett helt år etter at forfatterforeningene og Forleggerforeningen ble enige om ny normalkontrakt for strømming av lydbøker, er rapporteringen av strømmetjenestene fortsatt svært mangelfull. Halvveis inn i året har vi fortsatt til gode å lese ett eneste tall fra Forleggerforeningens lenge bebudede, Tekniske beregningsutvalg og som skulle ha som oppgave å levere presise oppgaver over lyttingen,» heter det i bok365s analyse.

Tidligere opererte man med en årlig vekstrater på i underkant 40 prosent. I fjor var økningen i antall lyttinger 26 prosent, heter det.

En annen indikasjon kan også være at pocketbok-salget nå er kraftig økende.

Nye aktører på markedet fører til økt konkurranse og press på marginene. I løpet av kort tid er det kommet til tre nye strømmeaktører: CoopStory, Nextory og BookBeat.

Strømmeomsetningen i 2021 summerte seg til nær 500 millioner kroner (320 for Storytel og 164 for Fabel). Antall abonnenter var i overkant av 150 000 for Storytel og rundt 75 000 for Fabel. Nextory har meldt at tjenesten etter sitt første år i Norge, har passert 10 000 abonnenter etter første kvartal.

Bok365 skriver: «Ser vi på fjorårets fordeling av faktorinntekter, går rundt 300 millioner kroner av de samlede strømmeinntektene til forlagene som betaling for 8,2 millioner lyttinger. Dette gir en netto forlagsinntekt på 40 kroner per lytting. Av dette beløpet skal 28 prosent gå til forfatterne, altså rundt 11 kroner per bok – som også er minstebeøpet stipulert i normalkontrakten for lydbøker. Strømmetjenesten tar selv rundt 20 kroner per boklytting.»