Strømmetjenestene: Forlagene tviholder på egne bøker

xxxxxx
 Mens Storytel i all hovedsak utgir Cappelen Damms bøker, prioriterer Fabel bøkene til eierforlagene Gyldendal og Aschehoug. Forhandlingene om utveksling av bøker later til å ha strandet.

Storytel (kr. 199 pr mnd) tilbyr ca 5000 bøker til sine 100 000 brukere.
Fabel (kr 169 pr mnd) tilbyr ca 13 300 bøker til sine 50 000 brukere.
I tillegg kommer Ebok.no Pluss (kr 149 pr mnd), med 800 bøker til 1000 brukere.

Tenk deg at Norli-kjedens bokhandlere utelukkende utga bøkene til Aschehoug og Gyldendal, men ingen av Cappelen Damms bøker. Og at Tanum-kjeden kun utga Cappelen Damms bøker. Slik fungerer  – grovt forenklet – strømmemarkedet i Norge.

Vil du både lytte til de strømmede lydbøkene til Aschehougs Jo Nesbø (Fabel) og Cappelen Damms Lars Saabye Christensen (Storytel), så må du faktisk abonnere på to konkurrerende strømmetjenester. Litt som å måtte betale for å gå inn døren i alle de konkurrerende bokhandlerne du vil innom for å kjøpe bøker.

Problemet er – i tillegg til konkurransefordelen i å lukke egne bøker inne i eget distribusjonsnett – at det koster mye penger å lese inn en lydbok. Dermed må strømmetjenestene bli enige med hverandre hvor mye det skal koste konkurrentene å få tilgang til en fiks ferdig innlest lydbok.

Lene Røren i Ebok.no Pluss hevder at Cappelen Damm (som eier Storytel) krever «mange millioner kroner». Et klart brudd på bokavtalen, mener hun. De store aktørene i bokbransjen kupper salgsleddet, mener Røren

Konsernsjef Tom Harald Jensen i Cappelen Damm bekrefter ifølge Aftenposten at forlaget har foreslått «et minstehonorar», men sier at beløpet må forstås som «et forhandlingsutspill».

DnF-leder Heidi Marie Kriznik er opprørt. Hun påpeker at bokavtalen er klar på at skaffe- og leveringsplikten også omfatter digitale bøker.

– Det er opprørende at forhandlingene ikke kommer seg videre, sier hun til Aftenposten. – At skaffe- og leveringsplikten ikke følges opp, svekker kjernen i bokbransjen som er litteraturen og tilgangen til den.

Sigbjørn Hjelmbrekke ved Telemarksforskning til til Aftenposten at det er uheldig hvis aktører i bransjen stenger andre ute. – Dette vil være med på å bygge opp den skepsis som konkurransemyndighetene har til den vertikale strukturen i bokbtransjen, der de store forlagene eier bokhandlerne, distribusjonsleddet og strømmetjeneste, sier han til Aftenposten.

I avisen uttaler representanter for Konkurransetilsynet, Forbrukerrådet og de politiske partiene at systemet forvaltes kritikkverdig av aktørene i bokbransjen.