STUBENRAUCHSTRASSE 64

uberlinstrasse

Forfatterforeningens leilighet i Berlin begynner sakte, men sikkert å skrive sin historie. Olaf og Andrea Emilie Pedersens Minde, hvis opphavsnavn Jan Jacob Tønseth gjorde grundig rede for på årsmøtet, har vært bebodd i hele vinter. Sist ute var Christian Refsum, og vi har ingen problemer med å tro ham når han hevder at han hadde det storartet. Les hans tips om utelivet i Berlin og få et fotogløtt inn i leiligheten.

Alle medlemmer i Den norske Forfatterforening er nå velkomne til å søke om å leie foreningens treromsleilighet i Berlin. Leiligheten ligger i området Friedenau sør i Schöneberg, er nyoppusset og forsøksvis fullt møblert og innredet, med fjernsyn, nettilgang og skriver. Leiligheten ligger i annen etasje (uten heis), har fullt utstyrt kjøkken med frokosthjørne, bad med dusj og vaskemaskin, et stort soverom med dobbeltseng og god skapplass, et arbeidsværelse med skrivebord, skriver og sovesofa til to personer, og romslig stue med tv, sovesofa til to personer samt spisestuemøblement.

Medlemmene kan tegne seg for leie to ganger i året for kommende seksmåneders periode. Korteste leieperiode er én uke, lengste leieperiode er foreløpig tre uker.

Hva synes så Christian Refsum om beliggenheten? Er strøket stille – kanskje for stille?

– Ja, veldig stille. Jeg sov godt og jobbet bra. Tidligere har jeg bodd i Mitte/ Prenzlauer Berg, som jo er atskillig livligere, men det var fint å se en annen side av Berlin også.

– Er det enkelt å komme seg til andre deler av byen fra der leiligheten ligger?

– Veldig greit med metro, men jeg som er vant til å sykle mye, syklet også de 25-30 minuttene inn til Mitte når jeg skulle dit. Ellers tar det bare 10-15 minutter å sykle til Akazienstrasse, som er en hyggelig gate med mange fine restauranter i Schöneberg.

– Hadde du med deg noen, hvordan fungerte i så fall det?

– Planen var at kona mi skulle komme ned, men hun ble forhindret av vulkanen på Island, mens jeg ble askefast.

Christian kan tilstrekkelig med tysk til å kunne lese en del og gjøre seg forstått, men er ifølge ham selv en elendig samtalepartner.

– Men du møtte kanskje noen andre norske der nede – det tegner til å bli litt av et forfattermiljø der nede? I i tillegg til et vitalt kunstmiljø?

– Ja, jeg hadde noen kontakter før jeg dro. Traff blant andre Tor Eystein Øverås som bor i Schöneberg. Veldig hyggelig!

– Har du noen tips til folk som kommer etter, enten i nærområdet eller ellers i byen?

– Det er jo så mye fint å se i Berlin, så det er vanskelig å velge. Men jeg pleier alltid å gå innom den store bokhandelen i Friedrichstrasse, ta en pils og en matbit på utserveringen ved elven utenfor Pergamon-museet. Kjelleravdelingen på Hamburger banhof er et av mine favorittsteder å se samtidskunst. Kunst Werke pleier også å være verdt et besøk. Ellers anbefaler jeg meget bra sushi til halv pris i lunsjtiden I nærmiljøet: Gå fra leiligheten og opp Bundesallée til Walther Schreibers Platz, gå et par hundre meter til venstre (på venstre side av gata). Voilà!

Christian husker ikke navnet på stedet, men la en kvittering i mappen for anbefalninger i leiligheten!