Suksess for barnebok som app på iPhone og iPad

Tor Åge Bringsværds barnebok “Tambar er et troll” gjør stor suksess som applikasjon – såkalt app – på iPad og iPhone. Appen er lastet ned 1400 ganger i løpet av tre dager og topper salgsstatistikken på iPads appstore, melder Bok og samfunn. Appen koster 39 kroner på App store, mens barneboken “Tambar er et troll” koster 199 kroner i bokhandelen.

App Tambar-til-nettet

“Tambar”-appen er basert på Tor Åge Bringsværds billedbok “Tambar er et troll”, illustrert av Lisa Aysato. I appen er det forfatter Tor Åge Bringsværd som leser bokens tekst høyt, mens man følger med på illustrasjonene. Appen har blitt svært godt mottatt blant Appstore-kundene.

– Vi er overrasket over at interessen har vært så høy. Appen har vært ute i markedet i tre dager, og allerede første dagen ble den lastet ned ca. 750 ganger, sier Einar Ibenholt, forlagsdirektør i Gyldendal, til Bok og samfunn.

Apple tar 30 prosent av utsalgsprisen på alle apper, det betyr at Gyldendal sitter igjen med 27 kroner per nedlasting. Dersom applikasjonen lastes ned 5.000 ganger til sammen, er Gyldendals inntekter rundt 136.000 kroner, men da er ikke forfatterens royalty og momsutgifter tatt med i regnestykket.

I Bok og samfunn leser vi videre:

– Vi er nå i en pilotfase hvor vi tester ut hvordan digitale produkter fungerer i app-markedet. Dette markedet er dominert av ting som er gratis, og svært mange apper er priset til seks eller ni kroner. Dermed er vi avhengige av å finne en pris tilpasset betalingsviljen og prisforventningene i dette markedet, og detter er noe av det vi tester ut nå, sier Ibenholt.

– Hvor mange ganger må appen lastes ned før man har tjent inn kostnadene ved å produsere den?

– Det har jeg ingen kommentar til. På generell basis kan jeg si at kostnadene ved å utvikle applikasjoner foreløpig er relativt høye. For oss er det først og fremst læring og utforskning av et nytt medium og en ny markedsplass for oss, og for våre forfattere og illustratører.

– Meg bekjent har ikke Gyldendal planer om å lansere e-bøker på Apples iBook-store som lanseres i Norge om relativt kort tid. Hvorfor er dere ikke like prinsippielle motstandere i app-markedet.

– App-store er et marked som fungerer godt. Utviklnig av digitale produkter er et selvstendig forretningsområde hos oss, uavhgengig av e-bøkene og strategien som legges der. Selv om “Tambar” likner på en e-bok, er det et annet produkt. Og vi er som sagt i en eksperimentfase hvor vi tester ut hvordan produkter basert på tekstlig innhold, kan ha et liv i dette nye markedet, sier han.

– Hva tenker du om at en type billedbok utkonkurrerer alle andre typer betalte applikasjoner på iPad for tiden, inkludert spill?

– Det er veldig gøy, og vi er litt i fyr og flamme her. Det er ikke daglig kost at en ny, norsk barnebok selger i mange hundre eksemplarer hver dag, uansett salgskanal. Men det er lett å se at billedboka passer som hånd i hanske på iPad og liknende tableter. “Tambar” som app er ikke sensasjonelt nyskapende på noen teknologisk måte, og produktet gir seg litt selv. Mottakelsen har likevel vært svært god, rett og slett fordi innholdet er så bra, og den fyller uten tvil et behov, sier han.

Gyldendal hadde tidligere i høst suksess med en applikasjon om sopp. De har også et titalls reiseguide-apper til salgs.

Les saken i sin helhet på Bok og samfunn: http://www.bokogsamfunn.no/app-suksess-for-gyldendal/