«Tekststryking er i de fleste tilfeller deilig»

Det er deilig å stryke tekst, synes Helene Flood (41), nytt medlem i DnF. – Jeg synes det er magisk å se at jeg kan kutte tretti prosent av en tekst og gjøre den klarere.

Foto: Julie Pike

– Hvorfor ville du bli forfatter?

– Jeg har laget fortellinger siden jeg var bitteliten, og skrevet dem ned fra jeg lærte meg å skrive. For egen del kan jeg ikke tenke meg noen bedre jobb enn å få lov til å sitte, midt på dagen og i beste arbeidstid, og fordype meg i verdener jeg selv dikter opp. Jeg har trang til å skrive, men jeg synes også det er veldig gøy og givende.

– Hvilke forfattere har hatt størst betydning for ditt eget forfatterskap?

– Jennifer Egan, Edouard Louis, Kurt Vonnegut, Vigdis Hjorth, Gillian Flynn, Tore Renberg, Virginie Despentes, Zadie Smith, Lars Saabye Christensen, Karin Fossum, Patti Smith, Milan Kundera, Lydia Davis, Agatha Christie, Fjodor Dostojevski, Sally Rooney. Og mange, mange andre.

– Hvilket ord prøver du å unngå/bruke litt mindre?

– «Selvfølgelig». Og dets kleine, veslevoksne lillebror «selvsagt».

– Hvilket forhold har du til å stryke tekst?

– Tekststryking er i de fleste tilfeller deilig. Jeg er veldig ordrik, og synes det er magisk å se at jeg kan kutte tretti prosent av en tekst og gjøre den klarere.

– Kan du fortelle litt om skriveprosessen din? Hva må være på plass, hvordan kommer du i gang, hvor i teksten begynner du?

– Jeg tenker at det finnes et optimalt vindu for å begynne skrivingen, der jeg har en idé jeg har grunnet på en god stund, men som ennå ikke er så ferdig uttenkt at det ikke er mer igjen å utforske mens jeg skriver. Hvis jeg treffer i dette vinduet, blir jeg lykkelig – da trenger jeg kaffe, tid og fullstendig taushet, og så kjører jeg på.

– Leser du andre forfattere når du skriver?

Ja. Smittefrykt er bare tøys, tenker jeg, man må lese for å kunne skrive.