Til Tyskland med Munchs ord

© nomo/michael hoefner

– Holdningen til arven etter Munch opprører meg, sier DnF-medlem, forfatter og komponist Ketil Bjørnstad til Aftenposten i dag, som en kommentar til at Munch 2013, Fabian Stang og andre fraksjoner av det offentlige Norge har ignorert hans initativ til å ta vare på dette materialet.
– Tekstene blir vanskjøttet. All tausheten er et lavmål og en rystende påminnelse om hvor galt det kan gå når ingen gjør den jobben de er betalt for, sier Bjørnstad, som måtte til utlandet for å "bli tatt på alvor", som det heter seg på spalteplass i denne ukens aviser. i dag, fredag, reiser han til München for et møte med for å møte den velrennomerte produsenten Manfred Eicher. Møtet vil være en mulig utgivelse av Soloppgang der.

Bjørnstad har også gitt ut dokumentarromanen Historien om Edvard Munch, som er utgitt på svensk, dansk, engelsk, tysk og finsk, og som selger g 20 000 eksemplarer bare i Tyskland. Bjørnstads siste roman er Verdens ende, og kom i fjor.