Til ungdommen

Vi vil ta vare på/ skjønnheten, varmen/ som om vi bar et barn/ varsomt på armen! De gamle klassikerne, de nye stemmene. Til ungdommen gir lærere i Kristiansund sitt aller beste: Kunst, kunnskap, lyrikk og refleksjoner. For å få ungdommen til å lese bøker, og få et forhold til historieskrivingen, rydder Nordlandet Ungdomsskole unna undervisningen for en hel uke, og lager litteraturfestivalen På dypt vann.Elever ved Nordlandet U-skole
Kristiansund Folkebibliotek fikk nylig hentet 6-700 bøker til Nordlandet Ungdomsskole. Lånetiden: En uke! På denne uken skal mange av disse bøkene, som bibliotekarene selv har valgt ut og anbefalt, leses av 13-15-åringer. Rådgiver ved skolen, Kirsti Wirum hjalp vaktmesteren med å stable opp bøkene i klasserommet. Den kulturinteresserte 33-åringen har også hatt litt å si for for utarbeidelsen av programmet, som ellers er utarbeidet av hele personalet. Det består av bokbad med lokale forfattere. Blant disse er 2011-debutanten Steve Leirvik, og den mer etablerte Anja Cecilie Solvik. På dypt vann er tema for festivalen. Havet, døden og kjærligheten i alle former fyller hele timeplanen til 8, 9 og 10. trinn denne uken. Ansvarlig for det hele er Morten Lystad. Han samler hele skolen til stor fellessamling i gymsalen mandags morgen. Med dress på kroppen, punktlys mot ansiktet, og en lydmann i kulissene, slår han an tonen for uken på en måte som er en litteraturfestival verdig: Med tale, projeksjoner av forfatterportretter på lerret, og høytidelig introduksjon av forfatterne, og av litteratur:
- Vi leser bøker for å utfordre oss selv. Akkurat nå er en av utfordringene å sitte stille. Sitter vi stille lenge nok, vil historier bli levende i hodene våre, sier han, og gir også en forklaring på hvorfor han synes at litteratur er en viktig form for historiefortelling:
- Når vi leser bøker, lager vi våre egne bilder i hodet. Og det fine med det er at disse bildene blir helt egne. Alle bildene er ulike, unike bilder, sier han. Bjørn Enaasen er norsklærer, og den som står for det faglige innholdet: Han leser bøkene, bader forfatterne. Hans «bestilling» til de inviterte forfatterne er enkel: Det handler om å øke leselysten hos elevene, og gi lesetips. Hvor nødvendig er det å ta grep for å få ungdommer til å lese? Rådgiver Kristi Wirum var en av lærerne som kjørte til biblioteket for å hente 6-700 bøker til elevene for denne uken, og stablet dem til et boktårn i klasserommet. Skal vi virkelig lese alle de bøkene? skal elever ha utbrutt. De skal selvsagt ikke lese alle. Det er bare så viktig å finne den rette boken til den rette leseren. Og da trengs det et utvalg. Wirum har ikke hørt om at andre ungdomsskoler i Norge har arrangert denne typen litteraturfestival.
- Vi er så heldige som har Morten her, som er så glødende interessert og engasjert i dette, sier Wirum, som selv flyttet hjem til småbyen i 2007 etter flere år i Trondheim. Kristiansund har ellers ingen åpen litteraturfestival. Utestedet «Onkel» har hatt enkeltarrangementer. Men ellers har kulturtilbudet i byen vært dominert av musikkfestivaler, opera og fotografi. Litteraturfestivalen på Nordlandet er ikke åpen for offentligheten. Men kulturjournalist ved Tidens Krav, Eilif Odde, får slippe inn, for å formidle videre til folket. Mens elevene løper etter forfatterne for å ta bilder for et dokumentarprosjekt de gjør, løper Odde etter elevene – for å få dem i tale. Først og fremst elevene. Siden forfatterne.